ساس ها مقاوم تر شده اند

محققان استراليايي دريافتند كه ساس ها به واسطه افزايش ضخامت 'پوست' آنها در برابر حشره كش هاي رايج مقاوم تر شده اند. جمعيت اين حشرات افزايش يافته است و دانشمندان بر اين باور هستند كه اسكلت خارجي ضخيم تر مي تواند چرايي اين امر را توضيح دهد.
افزايش ضخامت اسكلت خارجي يا پوست (cuticle) ساس زمان فلج شدن اين حشره را در پي مواجهه با حشره كش ها، افزايش مي دهد. تا پيش از اين ساس ها به عنوان حشراتي شناخته مي شدند كه از سموم حشره كش ها در امان نمي مانند.
ديويد ليلي از محققان در اين مطالعه گفت: اما يافته هاي جديد نشان مي دهد روش ساس ها براي مقابله با حشره كش ها، افزايش ضخامت پوسته است.
ليلي به نيوزويك گفت: محققان ساس هايي را كه در اثر تماس با آفت كش ها(Pyrethroid ) به شدت مقاوم شده بودند، بررسي كردند و دريافتند كه ضخامت پوسته يك ساس با مدت زمان فلج شدن آن ارتباط دقيق دارد بنابر اين مدت زمان فلج شدن در ميان حشرات مختلف از دو تا چهار ساعت متفاوت است و در بعضي از حشرات نيز در عرض 24 ساعت اثري ندارد.
ساس از كك بزرگ‌تر است و لاي درز تشك ها و بالش هاو شكاف وسايل چوبي مخفي مي‌شود، شب خارج شده و به انسان نيش مي‌زند. ساس از راه خون ‌خوراكي از انسان و ديگر جانداران خون‌گرم تغذيه مي‌كند.
به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي هافينگتون پست، اين مطالعه در مجله journal Plos One منتشر شد.