پروژههای پیشنهادی وزارت علوم برای تحقق شعار سال
دکتر محمد فرهادی در نخستین کنگره ملی آموزش عالی که به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به مساله ثبت اختراعات اظهار کرد: امری که در مورد ثبت اختراعات مشهود بود، این است که قبل از ارائه مقاله به اختراع انجام شده امتیاز داده نمیشد و به این نکته توجه نمیشد که اگر مقاله ارائه شود، دیگر آن امر اختراع نیست. البته هنوز هم در زمینه ثبت اختراع ضعیف هستیم و باید ثبتهای بینالمللی داشته باشیم.
وی با بیان این که تعداد مقالههایی که در نشریات برتر منتشر میشود کم است، گفت: با این وجود در سال اخیر رشد پنج درصدی از نظر شتاب علمی داشتهایم تا در دنیا بعد از کشورهای روسیه، هند و چین قرار بگیریم؛ این در حالی است که رشد علمی کشورهایی از جمله آمریکا، انگلیس و هلند منفی بوده است.
وزیر علوم ادامه داد: تعداد دانشگاههای ما در کشور در رتبهبندیهای معتبر دنیا رشد 9 برابری داشته است و 13 دانشگاه کشور جزو یک درصد دانشگاههای برتر دنیا قرار دارند. همچنین تعداد دانشمندان برتر کشور به 200 نفر رسیده و مقالههای پراستناد ایران در دولت یازدهم رشد صددرصدی داشته است.
فرهادی با اشاره به اقدامات زیرساختی انجام شده از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در وزارت علوم گفت: ما باید آزمایشگاههای مرجع و مرکزی داشته باشیم، در حال حاضر 120 آزمایشگاه در حال تاسیس و تجهیز هستند و در بودجه سال 96 و برنامه ششم توسعه نیز به صورت جامع و متمرکز اعتبارات خوبی برای این امر پیشبینی شده است.
وی با اشاره به افزایش دیپلماسی کشور گفت: هیاتهای زیادی از ایران به کشورهای دیگر اعزام شده و هیاتهای زیادی نیز از کشورهای دیگر به ایران آمدهاند که این تعاملات باید گسترش یابد.
وزیر علوم با تاکید بر اهمیت دانشگاههای کارآفرین و نسل سوم اظهار کرد: قانون وزارت علوم جامع و پیشرفته است و باید به سه عنوان علم، تحقیقات و فناوری از طریق وزارت علوم توجه شود.
فرهادی با اشاره به شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: باید اقتصاد ما تنگاتنگ با بحث نوآوری باشد. منشاء اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است و اقتصادی دانش بنیان است که در تمام زمینههای تجارت ساختار اقتصادی و غیره، فعال باشد. در همین راستا باید تجارت آزادسازی شود، فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت بگیرد، مصرف کنندگان حق انتخاب داشته باشند و دولت کوچک شود و غیره.
وی با اشاره به بحث اقتصاد دانایی محور گفت: اقتصاد دانایی محور مبتنی بر تولید، توزیع، کاربرد دانش، افزایش بهرهوری و غیره است. در واقع اقتصاد دانایی محور فقط تولید و توزیع اطلاعات نیست و باید دانش در این اقتصاد به کار گرفته شود و هر چه از دانش در این اقتصاد بیشتر بهره ببریم، محصول با کیفیتتری تولید میکنیم و توان کشور برای نوآوری و خلق فناوری بومی افزایش پیدا میکند.
وزیر علوم با تاکید بر این که دانشگاهها باید مهارت محور باشند، اظهار کرد: در حال حاضر کشور دارای 38 پارک علم و فناوری، 168 مرکز رشد و پنج منطقه ویژه علم و فناوری در پنج استان است که این آمار باید افزایش یابد.
فرهادی ادامه داد: طی دو سال گذشته از طریق پارکهای علم و فناوری بیش از 85 میلیون دلار صادرات صورت گرفت که آغاز خوبی است، از طرف دیگر 30 هزار نفر از فارغالتحصیلان دانشگاهی در شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به بازنگری برنامههای آموزشی، اظهار کرد: بسیاری از برنامههای آموزشی نیاز به بازنگری داشت و نزدیک به 600 رشته تحصیلی باید مورد بازنگری قرار میگرفت؛ در حال حاضر بازنگری رشتههای فنی و مهندسی تمام شده، بازنگری رشتههای کشاورزی رو به اتمام است و بازنگری رشتههای علوم پایه و انسانی در اواسط راه قرار دارد.
وزیر علوم با تاکید بر این که بازنگری رشتهها باید کارورزی به دنبال داشته باشد، گفت: ماموریتگرا بودن دانشگاهها نکته مهمی است که در آمایش آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.
فرهادی با اشاره به آمایش آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی در سالهای دور آغاز شد؛ اما دوباره متوقف شد. این مساله در انتهای سال 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
وی با اشاره به تقویت و توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: دانشگاه فقط مرکز تولید علم نیست و باید در جهت رفع نیازهای جامعه اقدام کند. سهم آموزش عالی در اشتغال 30 درصد است و آموزش عالی باید بیش از پیش ارتباط خود را در این زمینه با دستگاههای دیگر تقویت کند.
فرهادی ادامه داد: البته تا کنون تفاهمنامههای زیادی با وزارتخانههای مختلف از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، محیط زیست و غیره منعقد شده است.
تاسیس مرکز ارتباط با دانشگاه در وزارت صنعت
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ابلاغ آییننامه پسادکتری و فرصتهای داخلی در صنعت گفت: ممکن است پذیرش نهاد دانشگاه در محیطهای صنعتی سخت باشد، اما این امر باید تحقق یابد به همین دلیل مرکز ارتباط با دانشگاه در وزارت صنعت تاسیس شده است. مشکلات صنعت باید توسط نهاد دانشگاه پیگیری شود.
افزایش 3 تا 4 درصدی بورسیه پژوهشی و فناوری وزارت علوم در برنامه ششم توسعه
وی در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: یکی از اهداف وزارت علوم، تقویت اعتبارات و زیرساختهای پژوهشی و فناوری است. در همین راستا قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه بودجه این بخش بین 3 تا 4 درصد از GDP (تولید ناخالص ملی) کشور باشد که اگر این امر محقق شود، گام بزرگی خواهد بود.
لزوم وجود پیوست فرهنگی در دستگاهها
وزیر علوم در ادامه با اشاره به توسعه رشتههای هنر و علوم انسانی گفت: 54 درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند. باید گفت بسیاری از رشتههای علوم انسانی، کاربردی هستند از طرف دیگر سایر دستگاهها باید پیوست فرهنگی داشته باشند و میتوان از این طریق رشتههای انسانی را به دستگاهها پیوند زد.
فرهادی با اشاره به بازنگری رشتههای علوم انسانی گفت: وزارت علوم در راستای بازنگری رشتههای علوم انسانی، شورای پژوهش علوم انسانی را تشکیل داد و قرار است مراکز رشد علوم انسانی ابتدا در دانشگاههای علامه و اصفهان تاسیس شوند.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای آموزش عالی گفت: سند گفتمان توسعه آموزش عالی آماده شد که در این سند چهار چالش اساسی شامل بازتعریف آموزش عالی، ارتقای کیفیت آموزش عالی، تبدیل دانش به محصول و بینالمللی شدن آموزش عالی میشود.
وزیرعلوم ادامه داد: برای رفع چالشهای مذکور یک ستاد اجرایی و دو کارگروه تشکیل شده است.
به گزارش ایسنا، فرهادی در پایان با تاکید بر این که در ستاد اقتصاد مقاومتی طرحهای زیادی توسط وزارت علوم پیشنهاد شده است، گفت: وزارت علوم برای سال 95 ، 6 تا 7 پروژه پیشنهاد داده است که امیدوارم تصویب شود.
No tags for this post.