نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وزارت علوم مخروبه میراث هشت سال گذشته را تحویل گرفت

مصطفی معین روز پنجشنبه در كنگره آموزش عالی اظهارداشت: جایگاه ایران در چشم انداز توسعه كه باید در منطقه اول باشد نیازمند تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل است. 
وی گفت: شرایط دستیابی به این اهداف به مولفه هایی همچون ثبات سیاست های كلان ملی، هماهنگی سیاست ها و برنامه های راهبردی آموزشی، پژوهشی و فناوری بستگی دارد. 
این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: متاسفانه این ثبات سیاست های كلان ملی محقق نشد به گونه ای كه طی دولت گذشته قانون چهارم توسعه را به مثابه یك خمیر كاغذی عنوان كرده و آن را زیر پا له كردند. 
وی در ادامه با اشاره به رسالت ها و كاركردهای دانشگاه ها در اردوهای سنتی و مدرن گفت: در دانشگاه های مدرن فرانسوی تربیت نیروی انسانی متخصص، در دانشگاه های مدرن آلمانی، خودمختاری و آزادی عمل، تلفیق آموزش و پژوهش و تولید علم، در دانشگاه های بریتانیایی مسولیت های اجتماعی دانشگاه ها، خودمختاری و آزادی عمل و رشد شخصیت و تعالی معنوی مدنظر است. 
معین ادامه داد: در دانشگاه های مدرن آمریكایی نیز مولفه هایی همچون دانش سودمند و كاربردی، پیوند با جامعه محلی مدنظر است و تجمیع این الگوها می تواند ما را در تحقق ماموریت هایمان یاری كند. 
وی با اشاره به سیاست های كلی برنامه چهارم توسعه گفت: تقویت وجدان كاری، كارآفرینی، كسب فناوری، تقویت نهضت نرم افزاری، ساماندهی و بسیج امكانات، اصلاح نظام آموزشی كشور، فراهم كردن رشد محیط های علمی و استقبال و خودگردانی دانشگاه ها از جمله مولفه های این امر به شمار می رود. 
معین در ادامه گفت: ضرورت استمرار اصلاحات ساختاری در نظام آموزش عالی با پیشرفت های تكنولوژیك، تحولات اجتماعی و جهانی از جمله چالش های پیش روی آموزش عالی كشور به شمار می رود. 
وی ادامه داد: اجرای كامل قانون، وظایف و اختیارات وزارت علوم و بازگشت به سیاست های بخش آموزش عالی در برنامه چهارم توسعه در شرایط كنونی لازم و ضروری است. 
این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: ضرورت تفویض اختیار سیاستگذاری و برنامه ریزی به هیات های امنا در راستای استقلال و خودگردانی دانشگاه ها و آزادی عمل و آكادمیك برای دهه های آینده لازم و ضروری است. 
وی با تاكید بر رعایت اصول اخلاق حرفه ای و آكادمیك گفت: متاسفانه در هشت سال دولت گذشته این مولفه رعایت نمی شد به گونه ای كه شاهد پرونده های بورسیه های غیرقانونی دانشجویی بودیم و نیز جذب 20 هزار هیات علمی كه مشخص نبود با چه مكانیسمی به كار گرفته شدند. 
معین در ادامه خاطرنشان كرد: برنامه ریزی و سرمایه گذاری ارتقای كیفیت كارایی و اثربخشی آموزش عالی از جمله مولفه های دیگر برای پاسخگویی به چالش های موجود و آینده است. 
معین اظهارداشت: همچنین نیازمند جذب دانشمندان جوان، ایجاد اشتغال مولد برای دانش آموختگان و تعادل مهاجرت نخبگان علمی و اقتصادی و مدیریتی به خارج از كشور هستیم. 
وی تصریح كرد: هم اكنون نخبگان كشور سیل آسا به خارج می روند و این سوال مطرح است كه چرا بهترین جوانان ایران به سایر كشورها می روند و این فاجعه و تراژدی تلقی می شود. 
به گزارش ایرنا، وی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه گذاری در بخش های علوم گفت: افزایش سهم آموزش عالی و تحقیقات از تولید ناخالص داخلی، تنوع بخشی منابع مالی و اداری، تنوع بخشی و انعطاف به خدمات می تواند در این امور راهگشا باشد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل