نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه می‌توان شهرها را پایدار کرد؟

با رویارو شدن شهرهای در حال توسعه دنیا با مشکلات مختلف از معضل ترافیک گرفته تا آلودگی هوا، یک پروژه جدید به دنبال ارائه 1.5 میلیارد دلار طی پنج سال آینده برای ارتقادادن پایداری شهری در 11 کشور در حال توسعه است.

"پلتفرم جهانی برای شهرهای پایدار" (GEF) عنوان این پروژه‌ای است که بودجه آن توسط بانک جهانی تامین می‌شود و هدف از آن نهادینه‌کردن طراحی شهری دوستدار محیط زیست در کشورهایی مانند برزیل، چین، هند، ساحل عاج و سنگال است.

 انتظار می‌رود تا سال 2050 حدود 70 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند و اکثر این رشد شهری در آسیا و افریقا رخ خواهد داد. چگونگی رشد شهرها دارای تاثیر بسزایی بر روی دستیابی به اهداف جدید آب و هوایی و اهداف توسعه خواهد داشت.

"پلتفرم جهانی برای شهرهای پایدار"  عنوان پروژه‌ای است که بودجه آن توسط بانک جهانی تامین می‌شود و هدف از آن نهادینه‌کردن طراحی شهری دوستدار محیط زیست در کشورهایی مانند برزیل، چین، هند، ساحل عاج و سنگال است.

در دنیایی که به سرعت در حال شهری شدن است، چگونگی طراحی و ساخت شهرهای آینده نقش مهمی را در حفاظت از مفاهیم عام جهانی یعنی منابع محیطی محدود کره زمینی خواهد داشت که شرایط پایدار را برای هزاران سال ارائه داده‌اند.

به گفته کریستین شرادر-کینگ، سخنگوی بانک جهانی، هدف از پروژه شهرهای پایدار، کمک کردن به مقامات رسمی و طراحان شهری برای ارتقا وضعیت حمل و نقل، کیفیت هوا و حل دغدغه‌های شهری دیگر است که بخشی از این هدف از طریق آموزش بهتر بدست می‌آید.

پروژه مزبور شبکه‌ای را برای کشورهای در حال توسعه خلق خواهد کرد که در آن این کشورها ایده‌های خود درباره طراحی پایدار را به اشتراک بگذارند و این شبکه، فضایی برای آموزش‌دادن پایداری شهری است.

بسیاری از ایده‌ها و اهداف این پلتفرم از هدف توسعه پایدار نشات می‌گیرد که انسان‌‌ها و شهرها را ایمن، انعطاف پذیر و پایدار می‌کند.

در چین که هفت شهرمورد هدف برای این پروژه در آنجا واقع شده، طرح مزبور آلودگی هوا را از طریق سرمایه‌گذاری در سیستم‌های حمل و نقل پایدار مهار خواهد کرد.

در یکی از شهرهای مکزیک هم هدف از این پروژه، پاک کردن این شهر آلوده از طریق ساخت کارخانه آب اتلافی و لوله‌های تخلیه زیرآبی است.

سایر سرمایه‌گذاری‌ها جهت آموزش‌دادن سیاست‌گذاران و سازمان‌های هر کشور برای رسیدن به اهداف مورد نظر است.

دروس آنلاین نیز در تعدادی از مناطق و کارگاه‌ها ارائه خواهند شد و این آموزش بر روی سرمایه‌گذاری و طراحی شهری متمرکز خواهد شد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل