تفاوت شبکه های عصبی مغز مربوط به محاسبات ریاضی و یادگیری زبان

از سال ها قبل در رابطه با مکانیزم های مورد استفاده مغز برای حل مشکلات محاسباتی و مشکلات مربوط به پردازش واژگان و به ویژه مسائلی که مستلزم به کارگیری هردو قابلیت مغز است، بین متخصصان مباحث متعددی مطرح شده است، به گونه ای که تعدادی از ریاضی دانان احساس می کردند در زمان حل مسائل ریاضی بخش خاصی از مغز آن ها فعال می شود.
محققان فرانسوی تصمیم گرفتند از نقاط فعال مغز در زمان حل هر دو نوع مساله تصویربرداری کنند تا این اختلاف نظرها یک بار برای همیشه حل و فصل شوند. محققان آزمایشی را با کمک 30 داوطلب که 15 نفر آن ها ریاضیدان و 15 نفر دیگر غیر ریاضیدان و علاقمند به خواندن بودند، با استفاده از فناوری fMRI انجام دادند. در این آزمایش هنگامی که مغز داوطلبان با استفاده از دستگاه اسکن می شد، از آن ها سوالات متعددی پرسیده شد که برخی نیاز به محاسبات ریاضی داشتند و باید پاسخ آن ها با بله یا خیر اعلام می شد.
در نتیجه معلوم شد وقتی هردو گروه به سوالات غیر ریاضی پاسخ می دهند، عملکرد مغز آن ها به گونه ای است که پیش از این برای پردازش زبان و واژگان شناخته شده است؛ اما هنگام پاسخ به سوالاتی که نیازمند محاسبات ریاضی سطح بالا بودند، بخش آهیانه ای (parietal)، بخش جلویی (prefrontal) و بخش گیجگاهی (inferior temporal) مغز ریاضیدانان فعال شد. با توجه به این که داوطلبان دیگر آموزش لازم را برای حل مسایل محاسباتی دریافت نکرده بودند، در هنگام پاسخگویی به سوالات عمومی تر ریاضی بخش های مذکور از مغز آن ها فعال شد. در هر دو گروه بخش های مسئول پردازش زبان و واژگان در هنگام پاسخگویی به سوالات محاسباتی، غیرفعال بود.
محققان از آزمایش خود به این جمعبندی رسیدند که در هنگام حل مسایل محاسباتی، از سوالات ساده ریاضی گرفته تا محاسبات بسیار پیچیده مربوط به علوم فضایی، تنها بخش های خاصی از مغز فعال شده و شبکه های عصبی آن ها مشغول به کار می شوند، اما در زمان مکالمه با سایرین یا پردازش واژگان، شبکه های عصبی دیگری در مغز کارساز می شوند.
به گزارش ایرنا از ساینس، گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.





