پیشروی سرمایه گذاری چین در انرژی پاک

چین در سال 2015 در ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری در انرژی پاک جهانی در رده نخست قرار گرفت و آلمان در این زمینه با افت روبرو شد.

انرژی باد و انرژی خورشیدی به ویژه در کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری بیشتری را تجربه کرده‌ و سال گذشته میلادی برای نخستین بار منابع تجدیدپذیر بیش از 50 درصد طرح‌های تولید جریان برق را پوشش دادند.

به گفته اولف موسلنر،استاد سرمایه‌گذاری انرژی پایدار در مدرسه مالی فرانکفورت و یکی از نویسندگان این تحقیق، عنوان "محصول جدید" مدت‌هاست که دیگر به منابع تجدیدپذیر اعمال نمی‌شود.

انرژی باد و انرژی خورشیدی به ویژه در کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری بیشتری را تجربه کرده‌ و سال گذشته میلادی برای نخستین بار منابع تجدیدپذیر بیش از 50 درصد طرح‌های تولید جریان برق را پوشش دادند.

سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه منابع تجدیدپذیر به دلیل کاهش هزینه‌ تجهیزات، کم‌هزینه‌تر شده و این موضوع نشان‌دهنده رشد بیشتر در این زمینه به ویژه در سایه اهداف اجلاس پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی است.

سال گذشته، سرمایه‌گذاری در زمینه طرح‌های سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر در مجموع 286 میلیارد دلار بود و نسبت به سال 2014 و سرمایه‌گذاری 273 میلیارد دلاری در این سال، حدود پنج درصد رشد داشت. 

سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی نیز به 148 میلیارد دلار رسید و 12 درصد این سرمایه‌گذاری ناشی از شکوفایی پروژه‌های خورشیدی ژاپن بوده است.

در  این میان، انرژی باد 107 میلیارد دلار سرمایه گذاری را به خود اختصاص داد و حدود 9 درصد این سرمایه گذاری توسط پروژه‌های ساحلی بدست آمده است. توده های زیستی هم فقط پنج میلیون دلار از این سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داد.

مطالعه انجام‌شده پروژه‌های انرژی هیدرولوژیکی را به دلیل نگرانی‌های محیطی حذف می‌کند.  در این جا کشور چین 103 میلیارد دلار از کل سرمایه‌گذاری انجام شده یعنی 17 درصد را به خود اختصاص داد و از این لحاظ از سرمایه‌گذاری 49 میلیارد دلاری اروپا پیش افتاد. ایالات متحده نیز 44.1 میلیارد دلار و آسیا (به جز هند و چین) نیز 48 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند.

طرح‌های سرمایه‌گذاری در آلمان که یکی از رهبران پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است، طی 12 سال گذشته با افت 46 درصدی به 8.5 میلیارد دلار رسیده است.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا