نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احیای حلقه اعتدالی در ایران پس از 700 سال با ساخت ساعت آفتابی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه كاشان سازنده این ساعت آفتابی اظهاركرد: این سازه نجومی با ارتفاع نزدیك به چهار متر تركیبی از ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی است.
مسئول رصدخانه دانشگاه كاشان با اشاره به نصب این ساعت در پایانه مسافربری دریایی شهید حقانی بندرعباس افزود: این ساعت آفتابی از نوع استوایی با قابلیت نمایش ساعت رسمی ایران و تعیین نیمروز یا همان لحظه اذان ظهر به افق بندرعباس طراحی شده است.
صفایی قابلیت نمایش تقویم را از دیگر ویژگی های این ساعت آفتابی برشمرد و تاكید كرد: نمایش تقویم در ساعت های آفتابی استوایی معمول نبوده و شاید بتوان این قابلیت را منحصر به فرد دانست.
وی خاطرنشان كرد: مشخص كردن روز جهانی دریانوردی در نهم مهر برابر با 30 سپتامبر در گاهشماری میلادی یكی از قابلیت های تقویم در این ساعت آفتابی است.
صفایی مهمترین قابلیت این سازه نجومی را كاربرد حلقه اعتدالی برای تعیین اعتدالین و انقلابین یعنی روزهای نخست هر فصل عنوان كرد و گفت: حلقه اعتدالی از ابزارهای نجوم قدیم محسوب می شود كه در رصدخانه مراغه نیز وجود داشته است.
وی با اشاره به اینكه با استفاده از حلقه اعتدالی روز نخست سال خورشیدی یعنی اعتدال بهاری و همچنین اعتدال پاییزی را مشخص می كرده اند، افزود: گاهشماری ایرانی كه دقیق ترین گاهشماری جهان بشمار می رود، براساس تعیین دقیق اعتدال بهاری یا لحظه تحویل سال محاسبه می شود، بنابراین با ساخت این ساعت آفتابی پس از حدود 700 سال دوباره حلقه اعتدالی در ایران احیا شد.
مسئول رصدخانه دانشگاه كاشان خاطرنشان كرد: اسكلت اصلی سازه از فولاد ساخته شده و دو صفحه ساعت از جنس فلز استیل است و برای تزئینات سازه از نقوش هخامنشی بر روی صفحه ساعت، همچنین نقوش اسلیمی از جنس فلز برنج بر بدنه سازه استفاده شده است.
وی افزود: با توجه به تجربیات قبلی آرم اداره بنادر و دریانوردی بصورت سه بعدی به شكل ساعت آفتابی ساخته شده است. 
امروزه ساعتهای آفتابی نه تنها به عنوان نمادهای علمی و زیبایی شناسی به كار می رود بلكه ابزاری برای تفاخر جوامع به پیشینه فرهنگی خود محسوب می شود.
صفایی پیش از این نیز چند ساعت آفتابی برای دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، میدان جلفای اصفهان، پارك ائل گلی تبریز همچنین استرك كاشان طراحی و یا ساخته است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل