نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابتکار ناسا در طراحی بالهای جدید برای هواپیماها

هواپیماهای اولیه ای که در صنعت هوانوردی طراحی و تولید می شدند ساختاری مملو از نقص و اشتباهات ساختاری داشتند. با این حال فناوری های مربوط به این عرصه روز به روز رشد کردند تا جایی که هواپیماها به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات جنگی وارد نبردها شدند و جالب اینکه چنین تحولی در کمتر از یک دهه روی داد.

ناسا با رونمایی از یک طرح جالب توجه نشان داده که گویا قصد بازگشت به گذشته را دارد.

طی چند دهه اخیر اصلاحات و به روزرسانی های متعددی در ساختار هواپیماها صورت گرفته است. یکی از ابتکارات اولیه ای که در این زمینه از سوی مهندسان هوانوردی مطرح شد نصب بخش نگهدارنده در زیر بالها بود که بالها را به بدنه هواپیما متصل می کرد. امروزه همچنان می توان ردپای این ابتکار را در برخی هواپیماهای کوچک و قدیمی نیز مشاهده کرد.

اکنون و در حالی که جتهای مسافربری پیشرفته به سرعت از چنین ایده هایی فاصله می گیرند اما ناسا با رونمایی از یک طرح جالب توجه نشان داده که گویا قصد بازگشت به گذشته را دارد.

مهندسان و طراحان آژانس فضانوردی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از این قطعه پشتیبان می توان بالهایی بلندتر، باریکتر و البته سبکتر برای هواپیماها طراحی کرد حال آنکه همچنان از استحکام و کارایی بالایی برخوردار باشند.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که با ساخت هواپیماهایی که به این ترتیب دارای بالهای سبکتر هستند مصرف سوخت کمتر شده و به تبع آن تولید آلاینده های کربنی هواپیماها نیز حداقل 50 درصد کاهش می یابد.

منبع:http://www.popsci.com/new-wing-from-nasa-saves-fuel-and-planet

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل