آیا ما تنها هستیم؟

از آن زمان انبوهی از این اجرام فضایی شناسایی شده اند تا هیجان کشف احتمالی حیات در گوشه ای از عالم همواره در اوج قرار داشته باشد. با این حال هیچ یک از این کشفیات به اندازه شناسایی ستاره KIC 8462852 برای بشر مهم نبوده است. اوج هیجان به سپتامبر سال 2015 باز می گردد یعنی زمانی که اخترشناسان توانستند با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر شاهد افت روشنهایی این ستاره شوند که به عقیده آنها ناشی از سیارات در حال گردش به دور آن می شود.

نکته مهم اینجاست که معمولا تأثیرگذاری سیارات در شدت روشنایی ناشی از درخشش ستارگان بسیار ناچیز است به طوریکه این رقم برای سیاره ای به بزرگ مشتری در حین عبور از مقابل ستاره ای به بزرگی خورشید تنها یک درصد است اما تغییراتی که در روشنایی ستاره KIC 8462852 به واسطه سیارات در حال گردش به دور آن ایجاد شده تا 22 درصد گزارش شده است! تا پیش از این چنین چیزی در علم اخترشناسی مشاهده نشده بود و همین نکته برای اخترشناسان سؤال برانگیز بوده است.

از آن زمان همواره صحبتهای مختلفی درباره ریشه این نوسانات مطرح شده که در این میان کم نیستند آنهایی که می گویند پای بیگانگان فضایی در میان است و از آنجاکه بروز چنین تغییرات چشمگیری در شدت نور یک ستاره به این عظمت کار تنها یک سیاره نیست برخی کارشناسان این نظریه را مطرح می کنند که احتمالا بیگانگان فضایی ابرساختاری را ترتیب داده اند.

آنها اینگونه تصور می کنند که کاهش شدت نور این ستاره در اثر عملکرد انبوهی از صفحات خورشیدی در حال گردش به دور آن صورت گرفته است. همزمان برخی هم می گویند که شاید انبوهی از دنباله دارها در تغییر شدت نور این ستاره نقش داشته اند. اما این نظریه اخیر خیلی زود رد شد زیرا بردلی شفر از دانشگاه لویزیانا به این نتیجه رسیده که افت شدت روشنایی ستاره KIC 8462852 نه برای مدتی کوتاه بلکه طی بیش از یک قرن ادامه داشته است. محاسبات این دانشمند نشان می دهند که برای چنین تغییری به حدود 650 هزار دنباله دار نیاز است تا چنین اثری ایجاد شود، چیزی که در بروز آن جای تردیدهای زیادی وجود دارد.

دانشمندانی که در پروژه جستجو برای کشف هوش فرازمینی (SETI) فعالیت دارند با استفاده از ابزارهایی نظیر آرایه تلسکوپ آلن به بررسی این موضوع پرداخته و در نهایت اعلام کردند چیزی که نشان دهند این تغییرات نوری نشأت گرفته از بیگانگان فضایی باشد یافت نشده است. با این حال همچنان برخی امیدوارند که عاملی ناشناخته در پس این رویداد وجود داشته باشد.

در واقع کنجکاوی بشر مبنی بر اینکه «آیا ما واقعا تنها هستیم؟» بسیاری از چهره های علمی برجسته دنیا را بر آن داشته تا وارد این عرصه شده تا شانس خود را برای یافتن نشانی احتمالی از هوش فرازمینی آزمایش کنند. تابستان سال گذشته استفان هاوکینگ و یوری میلنر پروژه ای موسوم به Breakthrough Listen را راه اندازی کردند.

این پروژه 10 ساله با بودجه هنگفت 100 میلیون دلار به عنوان بزرگترین برنامه بشر برای جستجوی هوش فرازمینی به شمار می آید که به زودی کار خود را نیز آغاز می کند. در این برنامه هیجان انگیز از دو تلسکوپ غول پیکر استفاده می شود که در نوع خود در دنیا منحصربفرد به شمار می آیند: تلسکوپ 100 متری Green Bank در آمریکا و تلسکوپ 64 متری Parkes در استرالیا. این پروژه بیش از 50 برابرتحقیقات قبلی با ریزبینی بیشتری عملیاتی می شود و در عین حال محدوده ای از عالم را زیر نظر قرار می دهد که در مقایسه با تلاشهای قبلی 10 برابر وسیعتر است. پس شاید چندان جای تعجب نداشته اشد که بدانیم در این برنامه بزرگ حدود 100 کهکشان نزدیک به ما موشکافی می شود تا ردی احتمالی از هوش فرازمینی کشف شود.

مترجم:مهدی پیرگزی