نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطرات چاقی و دیابت مادر در دوران حاملگی

 یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که فرزندان مادران دارای اضافه وزن و دیابت حاملگی به نسبت سایر کودکان بیشتر مستعد ابتلا به چاقی و دیابت در مراحل بعدی زندگی خواهند بود. پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که رشد بیش از حد جنین هفته ها قبل از آن که زنان برای دیابت بارداری آزمایش شوند، آغاز می شود.

ترکیبی از چاقی و دیابت حاملگی، ارتباط مستقیم با خطر تقریبا پنج برابر شدن رشد بیش از حد جنین در اسکن هفته بیست و هشتم دارد.

 این موضوع نشان می دهد که برنامه های ازمایشی، برای جلوگیری از اثرات طولانی مدت بر سلامتی در نوزادان باید در مراحل اولیه انجام شود. محققان معتقدند که معمولا این وضعیت می توانید از طریق ترکیبی از رژیم های غذایی ، ورزش و در برخی شرایط دارو کنترل شود.

نویسنده اصلی این پژوهش اولا سوویو از دانشگاه کمبریج بریتانیا در این رابطه  گفت: مطالعات ما نشان می دهد که نوزادان زنانی که دیابت حاملگی در آنان تشخیص داده شده، به طور غیر طبیعی بزرگ هستند. سوویو در مقاله ای که در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است در این باره می نویسد: با توجه به خطر بروز عوارض مختلف بر اثر دیابت بارداری روی مادر و کودک،  یافته های ما نشان می دهد که ازمایش زنان در اوایل دوران بارداری ممکن است به بهبود نتایج کوتاه مدت و بلند مدت برای این زنان کمک کند.

این گروه داده هایی از بیش از 4 هزار زن که برای اولین بار مادر می شوند را با استفاده از اسکن امواج فراصوت برای ارزیابی رشد نوزادان در رحم مادر را مورد استفاده قرار دادند. آن ها دریافتند که جنین زنانی که در نهایت دیابت حاملگی در آنان تشخیص داده شده، 20 تا 28 هفته قبل از تشخیص، بیش از حد رشد کرده اند. نتایج فوق همچنین نشان می دهند که ترکیبی از چاقی و دیابت حاملگی، ارتباط مستقیم با خطر تقریبا پنج برابر شدن رشد بیش از حد جنین در اسکن هفته بیست و هشتم دارد.  از این رو، نوزادان در زمان تشخیص بزرگ بودند، که یافته ها مشخص کرد که شروع اختلال رشد جنین در دیابت بارداری به قبل از زمان معمول اسکن باز می گردد. اسکن و آزمایش های اولیه به خصوص برای زنان چاق بسیار مفید است، چنان که رشد جنین درهفته بیستم در میان این زنان غیر عادی است. سوویو اشاره کرد: لزوما هر گونه مداخله با هدف کاهش خطر وزن غیر طبیعی نوزاد در هنگام تولد در زنان چاق، باید در مراحل خیلی زودتراجرا شود.

منبع: IANS

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل