نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش پزشکان برای پیش بینی سرطان پستان

طبق اعلام محققان یکی از علل شایع مرگ و میر در زنان ، ابتلای آن ها به سرطان سینه بوده و پیش بینی و شناسایی این بیماری برای متخصصان دارای  اهمیتی بیش از پیش است.  محققان در خصوص این مطلب اظهار داشتند که بالا بودن نشانگر های KI67  به میزان تنها یک درصد ، خطر ابتلا به سرطان پستان را به میزان 5 درصد افزایش می دهد.

بهتر است به جای اینکه تنها به تشخیص سرطان در زنان بپردازیم به بررسی و نمونه  برداری برای یافتن احتمال ابتلا به این بیماری پرداخته شود تا خطر و احتمال ابتلا به سرطان پستان برای پزشکان  و افراد ی که تحت آزمایش فوق قرار گرفته اند ،  روشن شود.

 نشانگرهای فوق که به طور خاص در سلول هایی با نام اپتلیوم پستانی یافت می شوند در خط فرضی مجرای پستان و لوبول های تولید کننده شیر یافت می شوند که تغییرات شدید در طول زندگی زنان باعث دگرگونی بافت های سلولی در این عضو خواهد شد.

کورنیلا پولیاک، تز اعضای مشارکت کننده در این تحقیقات و  پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد در این خصوص گفت: بهتر است به جای اینکه تنها به تشخیص سرطان در زنان بپردازیم به بررسی و نمونه  برداری برای یافتن احتمال ابتلا به این بیماری پرداخته شود تا خطر و احتمال ابتلا به سرطان پستان برای پزشکان  و افراد ی که تحت آزمایش فوق قرار گرفته اند ،  روشن شود.

بررسی تست های فوق با استفاده از نشانگرهای KI67 ، برای اولین بار و به طور خاص برای رصد بافت های سرطانی به عنوان ابزار پیش بینی مورد استفاده قرار گرفت و با آزمایش روی 302 زن مبتلا به بیماری های خوش خیم توده های موجود در  پستان نتایج مثبتی را برای تیم پژوهشی به همراه داشت. در آزمایش فوق ، پژوهشگران از استراتژی کاهش خطر برای زنان مورد نظر استفاده کرده و مشخص شد که بافت سلولی 69 نفر از زنان جامعه آماری ذکر شده در حالت خطرناک قرار دارند. در این آزمایش تابش های غیر ضروری در مامو گرافی نیز به حداقل کاهش پیدا کرده و زنان کمتر در معرض امواج خطرناک برای آزمایش های دوره ای قرار می گیرند .

منبع : Healthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل