نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جدیدترین نقشه گسترش ویروس زیکا در جهان

دانشمندان به تازگی نقشه‌ای ارائه داده‌اند که میزان احتمال شیوع زیکا به 100 شهر سراسر جهان را بر اساس دو سناریوی مختلف نمایش می‌دهد. این تحقیق خطر این موضوع را بررسی کرده که آیا دو گونه پشه زیکا هر دو ناقل موثر این بیماری هستند یا خیر.

محققان سپس داده‌های خود را با داده‌های سفرهای هوایی بین‌المللی ترکیب کردند و از نواحی کنونی مبتلا به زیکا برای ارزیابی خطری استفاده کردند که شهرهای دنیا در معرض آن قرار دارند.

هر دوی گونه‌های پشه‌های مورد بحث ناقلان زیکا هستند اما به تازگی تصور می‌شود فقط یک نوع (Aedes aegypti) در گسترش این ویروس موثر عمل می‌کند.

دوایر قرمزرنگ موجود بر روی نقشه ارائه شده، این خطر را نشان می‌دهد که آیا گونه مزبور همچنان قادر به گسترش زیکا هست یا خیر. با این حال، چنانچه گونه دیگر یعنی Aedes albopictus نیز در انتقال این بیماری کارآمد عمل کند، خطر جهانی زیکا تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. این موضوع در تعداد دوایر توخالی موجود در سراسر اروپا، آسیا و امریکای شمالی منعکس شده است.

چون این دوایر خطر تخمینی گسترش زیکا را نشان می‌دهند، خطر پیش روی نواحی جنوبی ایالات متحده و جزایر کارائیب مشهود است. همچنین خطر جهانی توسط هر دو گونه‌های پشه‌ها در اشاعه این ویروس آشکار است و شهرهای قاره اروپا، آسیا و اقیانوسیه با احتمال شیوع زیکا روبرو هستند.

زیکا چیست؟

ویروس زیکا نخستین بار در سال 1947 در اوگاندا کشف شد و بیماری است که توسط حشره منتقل می‌شد. این بیماری منجر به تب و درد مفاصل می‌شود و با بیماریهای شدید در دوران بارداری مرتبط است.

تا پیش از سال 2007، موارد معدودی از این بیماری گزارش شده بود با این حال، شیوع قابل توجه آن در امریکای جنوبی و مرکزی موجب اعلام وضعیت اضطراری و  دغدغه بین المللی در رابطه با سلامت عموم برای چهارمین بار در تاریخ شد.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را انفجاری توصیف کرده و هشدار داده که در سال جاری میلادی، سه تا چهار میلیون نفر در این منطقه به این بیماری مبتلا خواهند شد. با این حال، نقشه ارائه شده نشان می‌دهد این فقط ساکنان امریکای جنوبی و مرکزی نیستند که در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

زیکا نوعی بیماری ویژه مناطق استوایی است که به واسطه پشه ها از انسانی به انسان دیگر انتقال می یابد و موجب ایجاد نقایص مادرزادی و حتی مرگ در نوزادان برزیلی شده است.

تا به امروز، برزیل بیشترین تدابیر را برای مبارزه با شیوع زیکا اتخاذ کرده و نسبت به کشورهای دیگر، بیشتر با آن درگیر بوده است؛ طبق آمارها، بالغ بر یک میلیون نفر از جمعیت این کشور به ویروس زیکا آلوده شده‌اند.

با این حال، زیکا در 20 کشور دیگر دنیا و محدوده آمریکای مرکزی، جنوبی و حوزه کارائیب از جمله کلمبیا، السالوادور، هایتی، هندوراس، مکزیک، ونزوئلا و پورتوریکو نیز مشاهده شده است.

تا سال 2013 هیچ موردی از ابتلا به زیکا در نیم کره غربی گزارش نشده بود و نخستین نشانه‌ها از ظهور این ویروس در آمریکا در سال 2014 رویت شد و به تدریج جزایر شرقی و برزیل نیز با آن دست به گریبان شدند.

منبع:مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل