نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابتلاي سالانه 25 هزار نفر در كشور به سالك

دكتر عليرضا فيروز در آستانه برگزاري كنگره بين المللي پوست، زيبايي و ليزر اظهار كرد: يكي از مهمترين بيماري هاي شايع پوستي در كشور بيماري سالك است كه عامل آن انگلي است كه از طريق پشه خاكي به انسان منتقل مي شود.

وي افزود: اين بيماري در بسياري از استان هاي كشور ازجمله اصفهان، كرمان، يزد، خراسان، خوزستان و فارس به صورت بومي وجود دارد و همچنان در حال گسترش است.
فيروز با بيان اينكه اين بيماري نه درمان قطعي و نه روشي براي پيشگيري دارد، گفت: يكي از مواردي كه مركز آموزش و پژوهش پوست و جذام طي چند سال اخير تحقيقات خود را روي آن متمركز كرده، توليد يك واكسن يا ارائه درماني موثر براي اين بيماري بوده است.
دبير علمي كنگره بين المللي پوست، زيبايي و ليزر خاطرنشان كرد: اين مركز با همكاري دانشگاه علوم پزشكي مشهد براي اين منظور داروي موضعي ساخته است كه تاكنون فاز يك و دو مرحله تحقيقاتي آن طي شده و فاز سوم آن كه شامل مطالعات باليني است درحال حاضر در دست بررسي است.
سالك يك بيماري پوستي است كه در اثر ورود انگل تك سلولي به نام لشمانيا به بدن ايجاد مي شود و يك بيماري پوستي مشترك بين انسان و تعدادي از حيوانات از جمله جوندگان و سگ است.
اين بيماري با ايجاد يك برآمدگي قرمز رنگ مشخص مي شود و سپس به يك توده كوچك سفت و كبود رنگي تبديل مي شود كه در صورت عدم درمان مناسب زخمي شده و از خود جوشگاه بدشكلي به جاي مي گذارد كه تا پايان عمر روي پوست باقي مي ماند و به زيبايي فرد لطمه مي زند و باعث ايجاد اثرات رواني مي شود.
فيروز همچنين در مورد بيماري پسوريازيس به عنوان يكي از محورهاي مورد بحث اين كنگره گفت: طبق آمارهاي جهاني يك تا دو درصد جوامع دنيا به اين بيماري مبتلا هستند بنابراين يك تا دو درصد جمعيت 80 ميليوني ايران نيز به اين بيماري مبتلا هستند.
رئيس مركز آموزش و پژوهش پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: پسوريازيس يك بيماري ژنتيكي است كه هنوز ژن عامل آن شناخته نشده است و راه پيشگيري و درمان قطعي براي آن وجود ندارد اما از داروهاي موضعي، خوراكي يا بيولوژيكي مي توان براي كنترل اين بيماري استفاده كرد.
پسوريازيس، يك بيماري شايع پوستي است كه چرخه زندگي سلول‌هاي پوستي را به هم مي‌زند و با افزايش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست، باعث به وجود آمدن تكه هاي نقره اي ضخيم و خارش دار، خشك و يا تكه هاي قرمز كه گاهي اوقات دردناك هم هستند، مي‌شود.
اين تكه ها بيشتر در نقاط اطراف پوست سر، آرنج و زانو ظاهر مي‌شوند. براي برخي افراد بيماري پسوريازيس فقط آزاردهنده است، اما براي برخي ديگر اين بيماري به خصوص اگر با ورم مفاصل همراه باشد، باعث از كار افتادگي مي‌شود.
فيروز گفت: مركز آموزش و پژوهش بيماري هاي پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكي تهران هر دو سال يك بار اين كنگره را با هدف افزايش سطح دانش متخصصان پوست و ايجاد بستري براي تبادل تجربيات و ارائه تازه ترين دستاوردهاي علمي به صورت بين المللي برگزار مي كند.
وي افزود: در مورد بيماري هاي شايع پوستي مانند آكنه، پسوريازيس، سالك، اگزما و موارد مرتبط با زيبايي مانند تزريق فيلرها و بوتاكس و انواع ليزرها طي سه روز برگزاري كنگره بحث و تبادل نظر خواهد شد.
فيروز يادآور شد: كنگره بين المللي پوست، زيبايي و ليزر از 27 تا 29 فروردين ماه جاري با حضور متخصصان داخلي و 43 سخنران خارجي از 16 كشور دنيا از جمله ايتاليا، فرانسه، آمريكا، انگليس، عراق، لبنان، آفريقاي جنوبي، برزيل و سوئيس در هتل المپيك تهران برگزار مي شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل