نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماموریت جدید کپلر: شناسائی سیارات سرگردان

آخرین بررسی های انجام شده در حوزه سیارات سرگردان و بی سرپرست حاکی از آن است که لکه هایی جدید توسط تلکسوپ یاد شده رویت شده که ممکن است نشان دهنده وجود سیاره ای جدید باشد . یافتن سیاراتی که بدون سرچشمه گرفتن از ستاره ها به وجود آمده اند و به زبان ساده تر سیاره های سرگردان بدون ستاره میزبان همواره از دغدغه های دانشمندان در این حوزه بوده  است .

دانشمندان معتقد هستند که ممکن است سیاره فوق از بازماندگان منظومه شمسی بوده که با توجه به پویایی گرانشی از منظومه خارج شده و این سیاره ها تنها با تکنیک میکرو لنزینگ و نور پس زمینه قابل مشاهده هستند .

دانشمندان معتقد هستند که ممکن است سیاره فوق از بازماندگان منظومه شمسی بوده که با توجه به پویایی گرانشی از منظومه خارج شده و این سیاره ها تنها با تکنیک میکرو لنزینگ و نور پس زمینه قابل مشاهده هستند . ستاره شناس برجسته ناسا  ، کلاین هندرسون در این خصوص اظهار داشت که با استفاده از ریز همگرایی گرانشی می توان سیاره هایی از این دست را رصد کرد . در این روش ؛ تغییر شکل جرم زمینه یا چند تصویری دیده نمی شود و آن چه رصد می شود تقویت نورچشمه است بدین معنی که به طور مثال ستاره ای از مقابل چشمه نوری همانند ستاره دیگر عبور کرده و در این هنگام نور ستاره زمینه را همگرا کرده و از آن ستاره دو یا چند تصویر ایجاد می شود . دکتر هندرسون در همین رابطه اظهار داشت که ریز همگرایی گرانشی همانند یک سیاحت ماهیگیری است که ممکن است انتظار فراوانی را به همراه داشته باشد و به نوعی غیر قابل پیش بینی است . وی در ادامه اعلام کرد که چیزی که هم اکنون در برابر ما  رخ می دهد چیزی بیش از  انتظار و محاسبات عددی نیست اما با جستجودر میان میلیون ها ستاره و سیاره هر لحظه ممکن است که به واقعیت نزدیک شود .

تیم تحقیقاتی ناسا  در پایان اظهار داشتند  که پدیده رویت شده ممکن است اولین و بهترین شانس ما برای پیدا کردن ستاره های میزبان و یا بی سرپرست باشد و با استفاده از روش فوق این اتفاق بیش از پیش به واقعیت نزدیک خواهد بود . در همین خصوص لازم به ذکر است که پرونده این پروژه از روز پنجشنبه 7 آپریل مصادف با 19 فروردین  آغاز شده و تا تاریخ اول جولای ادامه خواهد داشت .

منبع : Discovery

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل