نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش ابرها در گرمایش زمین جدی است

 بر اساس مطالعات جدیدی که در این حوزه صورت گرفته است تراکم ابرها و ذرات موسوم به آئروسل ها در جذب اشعه و گرمایش جو بوده و مهم ترین دلیل عدم قطعیت در پیش بینی های آب و هوایی را می توان به وجود این دو عامل نسبت داد .

پوشش های ابری که در فصول معتدل نیز قابل مشاهده هستند نقش به سزایی در حفظ ذرات یخ در قسمت فوقانی ابرها داشته  و وظیفه محافظت کنندگی در برابر اشعه خورشید را بر عهده دارند .  محققان دریافتند  که این لایه ها به آب مایع تغییر شکل داده و قدرت محافظت آن ها در مقابل اشعه ساطع شده از سطح خورشید کاهش روز افزونی داشته است .

دانشمندان دانشگاه بیل به همراه تیمی از آزمایشگاه ملی لارنس لیور مور در ایالات متحده آمریکا در این خصوص اظهار داشتند: ابرها که متشکل از آب هستند در سطح فوقانی زمین باعث به دام انداختن گرمای ساطع شده از سطح خورشید شده و از عوامل اصلی گرمایش زمین تلقی می شوند. در همین خصوص انتشار و پراکندگی ذرات بسیار کوچک جامد یا مایع در هوا با نام علمی ذرات آئروسل نیز در کنار ابرها به این جریان کمک  کرده و به این ترتیب شاهد تشدید پدیده گرمایش زمین خواهیم بود . طبق تحقیقات صورت گرفته و بر اساس مدل های مورد تایید سازمان ملل متحد در خصوص پیش بینی دما ، طی چند سال آینده افزایش 2 تا 4.7 درجه سانتیگراد را در کره زمین شاهد خواهیم بود و بنا بر آزمایش های جدید و نتایج آن که به تازگی منتشر شده است این میزان تا 5 و 5.3 درجه سانتیگراد نیز قابل افزایش خواهد بود .

به باور پژوهشگران ، پوشش های ابری که در فصول معتدل نیز قابل مشاهده هستند نقش به سزایی در حفظ ذرات یخ در قسمت فوقانی ابرهاداشته  و وظیفه محافظت کنندگی در برابر اشعه خورشید را بر عهده دارند .  محققان دریافتند  که این لایه ها به آب مایع تغییر شکل داده و قدرت محافظت آن ها در مقابل اشعه ساطع شده از سطح خورشید کاهش روز افزونی داشته است .

دکتر ترودو استورلومو ، استادیاررشته زمین شناسی و ژئو فیزیک از  دانشگاه ییل در پایان  اظهار داشت که مشاهدات ماهواره ای حاکی از گرمای بیشتر کره زمین در آینده ای نزدیک خواهد بود و ترکیب مایعات موجود در ابرها و جایگزینی آن ها در مقابل گرمای خورشید شرایط جدیدی را برای کره زمین رقم خواهد زد .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره از مجله Nature  به چاپ رسیده ودر اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار گرفته است .

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل