نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

متخصصان مکانیک ما نصیب کشورهای دیگر میشوند

خلیلی پس از  آن برای ادامه تحصیل عازم انگلستان شد و سال  1372 مدرک فوق لیسانس را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه سالفورد منچسترگرفت. پس از آن در سال 1376  مدرک دکترای  رشته مهندسی مکانیک خود را از همین دانشگاه دریافت کرد. همچنین موفق شد سال 1382 مدرک پسا دکترایش را نیز از دانشگاه ناتینگام انگلستان دریافت کند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند( از سال 1372 تاکنون)، معاون دانشکده مهندسی(1376-1377)، رییس دانشکده مهندسی مکانیک طی دو دوره(1377-1380) و(1383-1384)، معاون آموزشی دانشگاه(1382-1383)، رییس دانشگاه صنایع و معادن بیرجند(1385-1386)، سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند(1392-1393)، رییس دانشگاه بیرجند( از سال 1392 تاکنون) از جمله سوابق علمی و اجرایی او به حساب می آید.

بنیانگذار و عضو انجمن پردازش تصویر ایران، عضو هیات موسس انجمن مهندسین ساخت و تولید ایران، عضو هیات مدیره انجمن مخترعان کشور، چاپ و ارایه 121 مقاله خارجی و داخلی، ثبت 4 اختراع، دریافت لوح افتخار کتاب برگزیده شهرستان در سال 1380،  مجری طرح پژوهشی برتر در جشنواره فردوسی، مجری طرح منتخب خراسان جنوبی در جشنواره شکوفایی و نوآوری، کسب عنوان 3 دوره پژوهشگر برتر دانشگاه و… از دیگر سوابق ارزنده ای او است که در کارنامه درخشان علمی‌اش به ثبت رسیده است.

چطور شد که رشته مکانیک را انتخاب کردید؟

علاقه وافر من به صنعت و تولید و مباحث فیزیک و مکانیک مهمترین دلیلی بود که باعث شد من این رشته تحصیلی را انتخاب کنم.

آیا کسی در انتخاب این رشته مشوق شما بود؟

مشوق خاصی نداشتم. بیشترعلاقه و یافته های شخصی من در طی دوران دبیرستان نقش مهمی در انتخاب این رشته تحصیلی ام داشت.

هیچ وقت از اینکه چنین رشته ای را انتخاب کردید پشیمان نشدید؟

اصلا. روز به روز هم علاقه ام به این رشته بیشتر از گذشته می شود. رشته مهندسی مکانیک در عین مشکل بودن بسیار جذاب و زیبا است؛ توانایی تعریف پدیده های فیزیکی در قالب ریاضیات و گستردگی دامنه کاربرد آن ازجمله جذابیت ها و زیبایی های این رشته محسوب می شود.

اگر شانس دوباره ای داشته باشید و بتوانید به گذشته برگردید آیا بار دیگر این رشته را انتخاب میکنید؟

قطعا بار دیگر رشته مهندسی مکانیک را انتخاب می کنم و بازهم این راه و مسیر را ادامه خواهم داد و همان دانشگاه امیرکبیر را به عنوان اولین انتخابم بر می گزینم.

هم اکنون در حوزه مکانیک در چه شرایطی قرار داریم؟ آیا توانسته ایم جایگاه ویژه ای در این زمینه کسب کنیم یا هنوز در ابتدای راه هستیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم؟

ما هم اکنون  به لحاظ علمی جزو 20 کشور برتر دنیا هستم اما متاسفانه از نظر بهره گیری از خدمات تخصصی و صنعتی جایگاه مطلوبی نداریم.

شما به عنوان فردی که سال ها در این زمینه به فعالیت پرداختید، فکر می کنید درحال حاضر مهمترین نقطه ضعف این رشته در کشورمان کدام است؟

وجود نداشتن نظام مهندسی مکانیک و نظام بکارگیری مدون از جمله مهمترین نقطه  ضعف های ما در این رشته تحصیلی است.

اگر همچنان غفلت کنیم به کجا می رسیم؟

اگر غفلت کنیم که البته تا حد زیادی هم شده است شاهد خروج تعداد زیادی از فارغ التحصیلان  و متخصصان این رشته خواهیم بود. فارغ التحصیلان این رشته جزو باهوش ترین و برترین افراد کنکور هستند و این رشته یکی از پرکاربردترین تخصص ها است. خروج این افراد و ماندگار شدن آنها در دیار غریب باعث می شود منافع این منابع انسانی عظیم نصیب کشورهای دیگر شود.

با این وجود، آینده این رشته را در کشورمان چگونه تصور می کنید؟

به نظر من اگر این روال همچنان ادامه یابد در آینده استقبال کمتری از سوی دانش آموزان برای انتخاب رشته خواهد شد.

در پایان توصیه ای به علاقمندانی که قصد دارند این رشته  تحصیلی را انتخاب کنند، دارید؟

به نظر من هر کسی که این رشته را انتخاب می کند در ابتدا باید پایه ریاضیات و فیزیک قوی داشته باشد و از سوی دیگر واقعا به مباحث ریاضی و فیزیک مکانیک علاقمند باشد تا در این راه بتواند به موفقیت دست یابد.

 

گفتگو : فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل