تلفن‌های هوشمند هرگز جایگزین شبکه‌های لرزه‌نگاری نخواهد شد

دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی یک اپلیکیشن تلفن همراه عرضه کرده‌اند که امیدوارند روزی بتواند به کاربران در خصوص وقوع زلزله هشدار دهد تا مردم فرصت کافی برای پناه گرفتن و رفتن به مکان‌های امن را داشته باشند.

در حال حاضر اپلیکیشن مای‌شِیک (عرضه شده برای دستگاه‌های اندرویدی) به عنوان یک جمع‌آوری کننده داده عمل می‌کند که از شتاب‌سنج گوشی برای ضبط کردن تکان‌ها استفاده می‌نماید. اگر تکانه‌ها و لرزه‌های ثبت شده ویژگی‌هایی مشابه زمین‌لرزه داشته باشند، این اپلیکیشن داده‌های لازم را به آزمایشگاه لرزه‌شناسی برکلی ارسال می‌کند.

ریچارد آلن توسعه‌دهنده این نرم‌افزار به سی‌ان‌ان می‌گوید که تلفن‌های هوشمند هرگز جایگزین شبکه‌های لرزه‌نگاری نخواهد شد اما این اپلیکیشن می‌تواند به صورت بالقوه سیستم‌های هشدار زمین‌لرزه را سرعت بخشد. هدف این است که مردم سراسر جهان این اپلیکیشن را دانلود کرده و نسخه فعلی آن را تست و ارزیابی نمایند. در روز عرضه اولیه، این اپلیکیشن در شش قاره دانلود شده بود و البته بیشتر کاربران در کشور آمریکا بودند.

هشدار رخداد زلزله قبل از وقوع آن - فردانما ۶

آلن می‌گوید شبیه‌سازی انجام گرفته پیشنهاد می‌کند که برای جمع‌آوری داده‌های کافی به ۳۰۰ کاربر در منطقه‌ای به وسعت ۱۰۰۰ کیلومتر مربع نیاز است. آلن بیان می‌کند: «در حال حاضر شیک‌آلرت فقط زمانی هشدار می‌دهد که چهار مرکز از مراکز سنتی لرزه‌نگاری فعال شوند اما اگر داده‌های جمع‌آوری شده توسط این اپلیکشن را داشته باشیم ممکن است فقط به اطلاعات یک ایستگاه قبل از صدور هشدار نیاز پیدا کنیم.» (شیک‌آلرت محصول مشترک یو‌اس ژئولوژیکال سروی و چند دانشگاه آمریکا است.)

آلن فکر می‌کند مای‌شیک می‌تواند در کشورهایی مانند نپال و پرو بسیار مفید باشد. «این کشورها فناوری‌های لرزه‌نگاری پیشرفته ندارند اما میلیون‌ها تلفن هوشمند در دستان مردم این کشورهاست. بسیاری از این گوشی‌ها اندرویدی هستند  بنابراین این نرم‌افزار اولاً بر پایه سیستم اندروید طراحی شد.» نسخه آیفون این نرم‌افزار در حال تهیه است.

هشدار رخداد زلزله قبل از وقوع آن - فردانما (۲)

بر اساس اطلاعات وب‌سایت مای‌شیک، یک گوشی معمولی می‌تواند یک زمین‌لرزه به بزرگی ۵ ریشتر را در فاصله ۱۰ کیلومتری ثبت نماید.

هشدار رخداد زلزله قبل از وقوع آن - فردانما (۳)

اما این اپلیکیشن چگونه تفاوت بین حرکات فردی که در کلاس اروبیک در حال ورزش است را از تکان‌های زمین‌لرزه تشخیص می‌دهد؟ ویژگی‌های مختلف زمین‌لرزه‌ها و فعالیت‌های انسانی درون این اپلیکیشن قرار گرفته و اپلیکیشن می‌تواند تفاوت این تکانه‌ها را تشخیص دهد. اگر اپلیکیشن تشخیص دهد که تکانه ثبت شده زمین‌لرزه است مستقیماً یک پیام به برکلی برای تحلیل می‌فرستد.

هشدار رخداد زلزله قبل از وقوع آن - هشدار وقوع زلزله

آلن در ویدئوی معرفی این اپلیکیشن می‌گوید: «ما می‌توانیم از این داده‌ها برای درک فیزیک فرآیندهای زیر پای خود استفاده کنیم، اینکه چگونه ساختمان‌های اطراف ما به این زمین‌لرزه‌ها پاسخ می‌دهند. همچنین ما داده‌های بیشتری به تناسب آنچه از شبکه‌های لرزه‌نگاری جمع می‌شود خواهیم داشت.»

هدف اصلی توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار امکان ارائه هشدارهای ویژه هر مکان جغرافیایی خاص است که در آن گوشی فرد بتواند تعیین کند تا چه مدتی طول می‌کشد تا زمین‌لرزه در آن منطقه آغاز شود. آلن می‌گوید که هدف غایی رسیدن به زمان ۴۰ ثانیه است. به صورت تئوریک این زمان به معلم یک مدرسه فرصت کافی برای اینکه دانش‌آموزان خود را برای پناه گرفتن به زیر میزها هدایت کند می‌دهد. شما ممکن است در این زمان بتوانید از پنجره‌ها فاصله بگیرید یا از کنار وسائلی که امکان سقوط آنها وجود دارد فاصله بگیرید. آلن می‌گوید این اپلیکیشن بر روی میز خیلی بهتر جواب می‌دهد.

منبع:فردانما

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا