زیان 2.5 تریلیون دلاری اقتصاد جهان در نتیجه تداوم گرمایش زمین

گزارش گروهی از محققان علوم زیست محیطی و آگاه از مسایل کلان اقتصادی گویای آن است که اگر گرمایش زمین تا سال 2100 به 2.5 درجه برسد حجم عظیمی از سرمایه گذاری جهانی که چیزی درحدود 2.5 تریلیون دلار تخمین زده می شود در معرض خطر نابودی قرار خواهد گرفت. کافی است تصور کنیم که این رقم نیمی از ارزش بازار شرکتهای متکی بر سوختهای فسیلی است.

این محققان در ادامه گزارش خود که در ژورنال Nature Climate Change منتشر کرده اند به این واقعیت اشاره نموده اند که حتی اگر افزایش جهانی دمای زمین همان دو درجه مورد توافق در نشست دسامبر گذشته پاریس باشد، باز هم ضرر و زیانی که اقتصاد جهانی از این بابت می بیند قابل توجه خواهد بود زیرا چیزی درحدود 1.7 تریلیون دلار تخمین زده می شود.

محققان هشدار می دهند که در بدترین سناریو باید به احتمال نابودی 24 تریلیون دلار از دارایی های سراسر زمین در پی افزایش دمای زمین اشاره کرد

تغییرات جوی که گرمایش جهانی را به همراه خواهد داشت لطمات مستقیم و جدی به دارایی های انباشته شده در سراسر جهان وارد می کند که در روشن ترین حالت می توان به افزایش سطح آب اقیانوسهای جهان اشاره کرد.

محققان به این واقعیت عینی نیز تأکید می کنند که همزمان با بالاآمدن سطح آب اقیانوسها و تحت شعاع قرار گرفتن فعالیتهای اقتصادی، بخش مهمی از این نوع فعالیتها به واسطه تبعات مخربی نظیر خشکسالی یا توفانهای مخرب به سطح پایینی نزول می کند.

این محققان همچنین هشدار می دهند که در بدترین سناریویی که برای این وضعیت می توان در نظر گرفت باید به احتمال نابودی 24 تریلیون دلار از دارایی های سراسر زمین در پی افزایش دمای زمین اشاره کرد.

هم اکنون محققان معتقدند که بشر در مسیر افزایش 4 درجه سانتیگرادی و حتی بیشتر دمای زمین است و تازه اگر بشر به تعهداتی که در نشست پاریس ارایه شد پایبند باشد، این رقم باز هم درحدود 3 درجه خواهد بود.

مترجم : مهدی پیرگزی