نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

«لعاب برنج» سالم ترین ماده برای غذاخور کردن کودکان

دکتر رضا غیاثوند در گفت و گو با سیناپرس افزود: درست کردن فرنی و حریره بادام با استفاده از آرد برنج و لعاب برنج، غذای بسیار مناسبی برای هفته های اول غذاخور شدن کودک است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: شیر مادر به دلیل پاستوریزه بودن، احتیاجی به جوشاندن ندارد. به همین دلیل می توان پس از تهیه فرنی یا حریره بادام و خنک شدن آن، شیر مادر را نیز به این غذاهای تکمیلی اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه انحصاری کودک در 6 ماه نخست زندگی اش باید با شیر مادر باشد. به عبارت دیگر، تا زمانی که وزن کودک به دو برابر وزن بدو تولدش برسد، باید با شیر مادر تغذیه شود. پس از آن تغذیه تکمیلی آغاز می شود.

غیاثوند ادامه داد: توصیه می شود تا پیش از یک سالگی، اولویت تغذیه کودک با شیر مادر باشد، به طوری که تنها 20 تا 30 درصد غذایی که کودک در این سنین مصرف می کند، با استفاده از غذای تکمیلی باشد.

وی ابراز داشت: در هفته اول پس از شش ماهگی نوزاد که خوردن غذای تکمیلی را آغاز می کند، کودک باید حداکثر سه وعده غذای تکمیلی در طول این هفته مصرف کند.

غیاثوند با اشاره به اینکه پس از شش و نیم ماهگی کودک، سوپ را هم می توان به وعده های غذایی او اضافه کرد، یادآور شد: کودک تا شش و نیم ماهگی می تواند از سوپی با ترکیبات برنج و سیب زمینی استفاده کند، اما از 9 ماهگی به بعد می توانیم ترکیب سوپ کودک را تغییر بدهیم، یعنی ترکیباتی مثل رشته و سبزیجات را هم به آن اضافه کنیم. حتی بعد از چند روز می توان هویج را هم به آن اضافه کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در دو ماه اولی که تغذیه تکمیلی کودک شروع می شود، غذای او یا باید از صافی رد شود و یا با مخلوط کن، کاملا له شود، اما با گذشت زمان و به منظور تقویت قدرت جویدن کودک، دیگر نیازی به این کار نیست. در ماه هفتم نیز می توان از بیسکویت های ساده برای تقویت قدرت جویدن کودک، استفاده کرد.

غیاثوند ادامه داد: همگام با افزایش سن کودک، سوپ کودک نیز با اضافه شدن حبوبات، شکل بهتری به خود می گیرد. البته تا پایان یک سالگی، فقط  می توان از عدس در سوپ کودک استفاده کرد. همچنین هرگز نباید در تهیه سوپ کودک از نمک و ادویه استفاده کرد، زیرا در اکثر مواقع می تواند برای کودک، آلرژی ایجاد کند.

این متخصص تغذیه هشدار داد: تا قبل از 9 ماهگی هرگز از هیچ نوع گوشتی برای تهیه غذای تکمیلی کودک استفاده نکنید، اما پس از 9 ماهگی و تا سن یک سالگی می توان از گوشت پرنده ها مثل مرغ برای تهیه غذای کودک استفاده کرد. همچنین هرگز تا پیش از یک سالگی از گوشت گوساله و گاو برای تهیه غذای تکمیلی کودک استفاده نکنید.

وی خاطرنشان کرد: اسفناج، شکلات، خربزه و سفیده تخم مرغ را تا پیش از ده ماهگی کودک و همچنین پنیر، شیر گاو ، انواع مغزها بویژه بادام زمینی را تا پیش از یک سالگی به کودک نخورانید، اما پس از یک سالگی می توان کودک را بر سفره نشاند تا غذای بزرگسالان را بخورد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل