نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همكاری با ایران در زمینه محیط زیست , از برنامه های مهم سازمان ملل

گری لوئیس عصر روز سه شنبه در مراسم امضای فاز سوم سند همكاری مشترك سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: در این زمینه سازمان ملل پنج حوزه مهم را برای همكاری شناسایی كرده است.
وی اظهار كرد: آب، تخریب اراضی، ارتقای صرفه جویی و كارایی مصرف انرژی برای دستیابی به اقتصاد كم كربن، آلودگی آب و هوا و تنوع زیستی پنج مورد همكاری است.
وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه دارای اهمیت ملی و بین المللی است كه دچار مشكل مهمی شده است. این مشكل از نظر اكولوژی، معیشت و سلامت مردم بسیار ترسناك است. 
وی ادامه داد: علت خشك شدن دریاچه كاملا مشخص است، روان شدن منابع آبی به سمت اراضی كشاورزی و استفاده بی رویه از آن با هدف معیشت و تامین غذای مردم علت اصلی خشك شدن دریاچه است.
لوئیس ادامه داد: اینها موارد با ارزشی هستند اما تاثیر استفاده بیش از حد از این منابع، به صورت خشك شدن دریاچه نمود یافت، واقعیت این است كه ما انسان ها این مشكل را ایجاد كردیم و باید آن را حل كنیم كه در صدد انجام آن هستیم.
وی تصریح كرد: بنابر این باید تمركز ما در بخش كشاورزی باشد تا بتوانیم در آب صرفه جویی كنیم و آن میزان را به سمت دریاچه تشنه جاری كنیم. در حین این كار باید مطمئن باشیم كه معیشت كشاورزان هم پایدار مانده است.
به گفته لوئیس، بر این اساس سازمان ملل متحد در همكاری با ایران و دولت ژاپن طرح توسعه كشاورزی پایدار را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز كرد كه امسال سومین سال اجرای این طرح با همكاری ذینفعان مختلف اعم از جوامع محلی، كشاورزان، سمن ها و سازمان های دولتی مانند محیط زیست ادامه دارد.
وی ادامه داد: هدف ما در اجرای این طرح كاهش مصرف آب و مواد شیمیایی و كنترل آلودگی دریاچه است.
وی به دستاوردهای این طرح اشاره كرد و گفت: در فاز اول 41 روستا و فاز دوم 75 روستا تحت پوشش كامل این فرایند قرار گرفتند و 50 هزار هكتار از اراضی كشاورزی تحت تاثیر این طرح قرار گرفت كه براساس آن در تمام منطقه ای كه این طرح اجرا شد یك سوم آب مصرفی در بخش كشاورزی صرفه جویی شد كه می تواند به دریاچه برگردد.
وی با بیان اینكه تا 40 درصد مصرف مواد شیمیایی را كاهش دادیم، گفت: در برخی مزارع مصرف مواد شیمیایی را به صفر رساندیم.
نماینده سازمان ملل در ایران تاكید كرد: معتقدیم كاری كه انجام دادیم بسیار بزرگ است و می تواند در احیای دریاچه تاثیر بسزایی داشته باشد ولی با این حال تمام كاری كه انجام شد فقط پنج درصد اراضی كشاورزی حوضه دریاچه را تحت پوشش قرار داده است بنابر این توسعه آن را در دستور كار داریم.

**مشاركت 90 روستا در فاز سوم توسعه كشاورزی پایدار در دریاچه ارومیه 
در بخش دیگری از مراسم امضای سند همكاری، هماهنگ كننده برنامه عمران سازمان ملل متحد گفت: در نظر داریم در فاز سوم پروژه توسعه كشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 90 روستا را مشاركت دهیم. 
علی نظری دوست افزود: سند همكاری كه امروز امضا شد، ادامه فرایند كشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه است. در سال سوم اجرای این پروژه در كنار تداوم فعالیت های انجام شده تلاش می كنیم چند پایلوت جدید را نیز تجربه كنیم و 75 روستای تحت پوشش را به 90 روستا برسانیم. 
نظری دوست ادامه داد: سند همكاری نتیجه تداوم همكاری ژاپن با ایران برای احیای دریاچه ارومیه است كه سه محور را دنبال می كند. 
وی خاطرنشان كرد: تداوم و نهادینه كردن اقداماتی كه در فاز اول و دوم انجام شد، اضافه كردن 15 روستای جدید به این پروژه و نهضت جریان سازی اجتماعی محورهای اصلی فاز سوم پروژه است. 
هماهنگ كننده برنامه عمران سازمان ملل در ایران گفت: تلاش می كنیم نتایج اقدامات فازهای یك و دو به دانش تبدیل شود و همچنین در پایان سال 90 روستا یعنی 36 درصد از كل روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه را تحت پوشش قرار دهیم. 
نظری ذوست ادامه داد: یكی از ابزارها برای این كار پرداخت خدمات اكوسیستمی است كه یك ابزار اقتصادی است و مشخص می كند كه طبیعت چه میزان خدمات را به بخش توسعه اختصاص می دهد، چگونه می توان از این خدمات استفاده كرد و قرار است آن را به صورت پایلوت اجرا كنیم. 
نظری دوست گفت: اجرای برنامه مدیریت خشكسالی دریاچه ارومیه، تمركز روی صندوق های خرد جوامع محلی و ایجاد جوامع آن برای آب از طریق تلفن همراه از دیگر برنامه های این پروژه است. 
وی گفت: دولت ژاپن در سال سوم یك میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به ایران كمك كرد كه قرار است 28 درصد آن صرف تداوم كار در 75 روستای فازهای یك و دو، 49 تا 50 درصد صرف روستاهای جدید و 23 درصد برای پایلوت كردن تجارب جدید در دریاچه هزینه شود. 
مراسم امضای فاز سوم سند همكاری با حضور واكاوایاشی كاردار ژاپن در ایران، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، معصومه ابتكار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، علی نظری دوست هماهنگ كننده برنامه عمران سازمان ملل متحد و جمعی از مدیران و مسولان این بخش در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
به گزارش ایرنا، ارتقای ظرفیت های ملی، استانی و محلی با هدف اطمینان از دستیابی به مدیریت جامع، حفاظت و بهره برداری پایدار از اكوسیستم ها، منابع طبیعی و تنوع زیستی، همسوسازی اقتصاد محیط زیست در برنامه ریزی و حسابرسی های ملی، جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی فعلی و نهادینه سازی و اجرای پروژه ها و طرح های كاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوا بخشی از مسوولیت ایران در این پروژه است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل