نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کوچکترین دیود جهان ساخته شد

دانشمندان یک مدل نظری از مولکول دی‌ان‌ای را درون یک مدار الکتریکی ساختند تا درک بهتری از نتایج آزمایش پیدا کنند.

به گفته آن‌ها، ساخت و توصیف کوچکترین دیود جهان یک نقطه عطف چشمگیر در توسعه دستگاههای الکترونیکی مولکولی به شمار می‌رود و بینش جدیدی در مورد مکانیسم انتقال الکترونیکی ارائه می‌کند.

تقاضای مستمر برای نیروی محاسباتی بیشتر دانشمندان را بر آن داشت تا به بررسی مولکول‌های دارای ویژگی‌های جالب بپردازند و راههایی را برای ایحاد تماس قابل اعتماد بین اجزای مولکولی و مواد بزرگ درون یک الکترود به منظور تقلید از عناصر الکترونیکی موجود در مقیاس مولکولی شناسایی کنند.

یک نمونه از چنین عنصری، دیود مقیاس نانو یا یکسو کننده مولکولی است که مانند یک دریچه برای تسهیل جریان الکترونیکی در یک جهت عمل می‌کند. مجموعه‌ای از این دیودها یا مولکول‌های مقیاس نانو از ویژگی‌هایی برخوردار است که شبیه اجزای الکترونیکی سنتی مانند یک سیم، ترانزیستور یا یکسوساز هستند.

حوزه نوظهور الکترونیک تک مولکولی ممکن است راهی برای غلبه بر قانون مور در ورای محدودیت‌های مدارهای یکپارچه سیلیکونی رایج ارائه کند.

محققان از یک مولکول منفرد دی‌ان‌ای که از 11 جفت پایه ساخته شده بود، استفاده کرده و آن را به یک مدار الکترونیکی چند نانومتری متصل کردند. زمانی که آن‌ها جریان درون مولکول را سنجیدند، هیچ رفتار خاصی نشان نداد اما زمانی که لایه‌های مولکول موسوم به coralyne بین لایه‌های دی‌ان‌ای قرار داده شد، رفتار مدار بطور چشمگیری تغییر کرد. جریان به 15 برابر ولتاژ منفی در برابر مثبت بزرگتری تغییر یافت که یک ویژگی ضروری برای یک نانودیود است.

به گزارش ایسنا، این تحقیق در مجله Nature Chemistry منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل