نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جهان 641 میلیون چاق دارد

این نتایج نگران کننده تحلیل های جدیدی است که با تکیه بر داده های مربوط به شاخص توده بدنی (BMI) به دست آمده است.

افزایش نگران کننده نرخ چاقی و اضافه وزن طی 40 سال گذشته در سراسر جهان به معنای آن است که شمار افرادی که شاخص توده بدنی آنها بیش از 30 است از 105 میلیون نفر در سال 1975 به 641 میلیون نفر در سال 2014 افزایش یافته است.

این گزارش که ابعاد نگران کننده آن در روزهای اخیر توجه کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت را به خود جلب کرده نشان می دهد که بیش از یک تن از هر 10 مرد و یک تن از هر 7 زن ساکن زمین چاق هستند.

مجید عزتی استاد دانشکده سلامت عمومی کالج سلطنتی لندن در این باره می گوید: شمار افرادی که وزنشان تهدیدی جدی برای سلامتی آنها محسوب می شود در سراسر جهان افزایش یافته است.

کارشناسان بر این واقعیت تأکید دارند که نباید موضوع نگران کننده کمبود وزن تحت شعاع نگرانی های مربوط به افزایش وزن و چاقی قرار گرفته و از آن غفلت کرد.

وی می افزاید: اپیدمی چاقی تا آن حد نگران کننده شده که دیگر نمی توان به راهکارهایی نظیر داروهای کنترل کننده فشار خون یا درمان کننده دیابت بسنده کرد و البته نباید از یاد برد که با چند گذرگاه مخصوص دوچرخه نیز اتفاقی روی نمی دهد.

دکتر عزتی به این واقعیت اشاره می کند که برای بروز یک اتفاق مهم نیاز به برداشته شدن گامهای هماهنگی در سطح جهانی است به راهکارهایی نظیر اهمیت قائل شدن برای مواد غذایی سالم در مقایسه با غذاهای ناسالم و وضع مالیات بیشتر بر غذاهای حاوی مواد قندی یا غذاهای فرآوری شده است.

در همین حال کارشناسان به کمبود وزن به عنوان چالش جدی در بحث توسعه سلامت عمومی به خصوص در مناطق فقیرنشین جهان اشاره می کنند. آنها بر این واقعیت تأکید دارند که نباید موضوع نگران کننده کمبود وزن تحت شعاع نگرانی های مربوط به افزایش وزن و چاقی قرار گرفته و از آن غفلت کرد.

به عنوان مثال در جنوب آسیا تقریبا می توان گفت یک چهارم مردم از کمبود وزن رنج می برند. در غرب و مرکز آفریقا نیز حدود 12 درصد زنان و 15 درصد مردان به این درد مبتلا هستند.

این مطالعه که به تازگی در ژورنال پزشکی لنست منتشر شده با تلاش سازمان بهداشت جهانی و با حضور بیش از 700 محقق از سراسر جهان تهیه شده است. آنها برای این منظور اطلاعات مربوط به وزن و قد حدود 20 میلیون فرد بزرگسال در 186 کشور جهان را مورد بررسی دقیق قرار داده اند.

بر این اساس مشخص شده که طی 4 دهه گذشته میانگین شاخص توده بدنی (BMI) مردان از 21.7 به 24.2 و شاخص مربوط به زنان از 22.1 به 24.4 افزایش یافته است.

این بدان معناست که جمعیت جهان در هر دهه به طور میانگین 1.5 کیلوگرم چاق شده است.

محققانی که این مطالعه را به سرانجام رسانده اند پیش بینی می کنند که اگر این روند به همین ترتیب ادامه داشته باشد 18 درصد مردان و 21 درصد زنان سراسر جهان تا سال 2025 «چاق» تلقی خواهند شد.

این مطالعه همچنین نشان داد که بزرگسالان ژاپنی در میان تمام کشورهای با سطح درآمد بالا کمترین شاخص توده بدنی را دارند حال آنکه آمریکا در آن سوی این فهرست قرار می گیرد. از آن گذشته روشن شده که چین و آمریکا بیشترین مردان و زنان چاق را در خود جای داده اند.

در اروپا وضعیت تاحدود مناسب تر است و مشخص شده زنان سوئیسی و مردان بوسنی کمترین شاخص توده بدنی را در قاره سبز دارند. همچنین مردان و زنان بریتانیایی به ترتیب دهمین و سومین رکورددار شاخص توده بدنی در اروپا به شمار می آیند.

مترجم:مهدی پیرگزی

منبع:scientificamerican

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل