نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جزئیات تازه از کهکشان راه شیری با تلسکوپ مجازی زمینی- فضایی

محققان زمانی که سیستم زمینی – فضایی آن‌ها دمای بیش از 10 تریلیون درجه را نشان داد، شگفت‌زده شدند.

به گفته محققان، پروژه RadioAstron، تنها سیستم زمینی – فضایی است که توانسته چنین دمایی را آشکار کند و اینکه اکنون باید محیطی را که به این دما دست یافته، شناسایی کنند.

این تیم با استفاده از یک تلسکوپ رادیویی مداری در ترکیب با چهار تلسکوپ رادیویی زمینی توانستند به بالاترین وضوح نسبت به هر گونه رصد نجومی انجام شده تاکنون دست یابند.

این تلسکوپ که اطلاعات جالبی ارائه کرده نویدبخش پیشرفت در درک کوازارها و ابرسیاهچاله‌های عظیم در هسته کهکشان‌ها است.

دانشمندان ماهواره روسی RadioAstron را با تلسکوپ‌های زمینی ترکیب کردند تا یک تلسکوپ رادیویی مجازی ایجاد کنند. آن‌ها این سیستم را به سمت کوازار 3C 273 نشانه گرفتند که در فاصله بیش از دو میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

کوازارهایی مانند این نمونه، فوران‌های عظیمی از ماده را با سرعت نزدیک به نور به سمت فضای خارجی منتشر می‌کنند. این فوران‌های قدرتمند، امواج رادیویی را منتشر می‌کنند.

رصدها همچنین برای نخستین بار زیرساختارهایی را که در اثر پراکنده شدن امواج رادیویی با ماده میان ستاره‌ای در کهکشان راه شیری ایجاد شده بودند، نشان دادند.

وضوح بسیار بالای RadioAstron در ترکیب با تلسکوپ‌های زمینی به دانشمندان ابزار جدید قدرتمندی ارائه داده که نه تنها بتوانند فیزیک افراطی در نزدیکی ابرسیاهچاله‌های عظیم را بررسی کنند، بلکه همچنین ماده منتشر شده در کهکشان راه شیری را مورد مطالعه قرار دهند.

این ماهواره با تلسکوپ گرین بانک در غرب ویرجینیا،‌ آرایه بسیار بزرگ در نیومکزیکو،‌ تلسکوپ افلزبرگ در آلمان و رصدخانه آرکیبو در پورتوریکو ترکیب شده است.

سیگنالهای دریافتی توسط تلسکوپ مداری به یک آنتن در گرین بانک منتقل شد که در آنجا ثبت و توسط اینترنت به روسیه ارسال شد. در روسیه، این اطلاعات با داده‌های بدست آمده از تلسکوپ‌های زمینی ترکیب شد تا تصویر وضوح بالایی از 3C 273 ارائه شود.

به گزارش ایسنا، این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل