تحولی نو در سرانه پژوهشی کشور

این افزایش بودجه برای فعالان حوزه اقتصاد ، پژوهش و فناوری کمی دور از ذهن بود زیرا این افزایش بودجه در حالی رخ داد که بودجه کل کشور به دلیل مشکلات مالی و درآمدی بسیار محدود بوده و رشد چشمگیری نداشت.البته در این میان می توان به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری مبنی بر توجه به مقوله پژوهش و فناوری به عنوان تنها دلیل محکم و مشخص برای این افزایش بودجه چشمگیر اشاره کرد .

دولت تدبیر وامید با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در امر پژوهش و فناوری و پس از ابلاغ سیاست های کلی پژوهش علم و فناوری در اقدامی حمایتی و برای رشد و توسعه علم و فناوری، در بودجه سال جاری رقم بالای پژوهشی را در نظر گرفت.

این افزایش بودجه تا جایی برای کارشناسان و فعالان اقتصادی مهم وحائز اهمیت به نظر می رسید که اظهار داشته اند، در بررسی بودجه سال95 آموزش عالی و تحقیق و توسعه ایران، نشان از آن دارد که امسال برای اولین بار در تاریخ بودجه نویسی کشور سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی «GDP» به یک درصد رسیده است.

اما در این میان همه امیدوارند که در صورت محقق شدن این افزایش بودجه ، در کنار برداشته شدن تحریم ها و مذاکرات بین المللی خون تازه ای در رگ های پژوهش کشور تزریق شود و مشکلات بزرگی که در این زمینه بر سر راه علم کشور وجود داشته تا حد زیادی رفع شود.

در همین حال علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی درباره این افزایش بودجه اظهارکرد: به دلیل وجود مشکلات درآمدی در کشور، بودجه سال ۹۵ رشد چشمگیری نداشته ولی باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بودجه پژوهشی کشور در سال جاری بیش از دو برابر افزایش یافت.

وی گفت: در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی علی‌رغم شرایط بد بودجه‌ای، مبلغ بودجه پژوهشی سال 95 را از ۵۷ هزار میلیارد ریال در سال ۹۴ به ۱3۰ هزارمیلیارد ریال افزایش داد.

دلیری با اشاره به اینکه افزایش بیش از دو برابری بودجه پژوهشی کشور در سال جاری بسیار چشمگیر بوده است، گفت: با این افزایش سهم بودجه پژوهشی کشور از ۴۸ صدم درصد به بالای یک درصد افزایش داشته که این موضوع برای نخستین بار اتفاق افتاده و نشانگر این است که تاکید دولت تدبیر و امید بر توسعه پژوهش و فناوری بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های قبل بودجه پژوهش فناوری کشور به دلیل نبود خروجی کاربردی از این طرح‌ها افزایش نمی‌یافت و انگیزه‌ای برای افزایش بودجه پژوهشی کشور وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه ما باید در سال جاری هماهنگی‌های لازم را برای تدوین یک برنامه مدون با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشیم اظهار کرد: طرح‌ها و پژوهش‌های فناوری باید به سمت کاربردی شدن پیش بروند و منجر به تولید محصول شوند تا در زندگی روزمره مردم و جامعه ملموس باشد.

دلیری تأکید کرد: اولویت دولتمردان ما در سال‌های آینده باید تولیدات دانش‌بنیان باشد و با تخصیص بودجه بیشتر به پژوهش و فناوری و محصولات دانش‌بنیان باید جایگزین نفت خام که در اصل آفت جامعه ما به شمار می‌رود، شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا