نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاقي يكي از مهمترين مشكلات سلامتي بشر در قرن حاضر است.

وی تصریح کرد: طبق آخرين مطالعات بين المللي انجام شده  روي حدود ٢٠ ميليون نفر جمعيت از ١٨٦ كشور جهان نشان مي دهد وزن ساكنين جهان در ٤٠ سال اخير رو به افزايش است.در حال حاضر تخمين زده مي شود حدود ٦٥٠ ميليون نَفَر در دنيا دچار مشكل چاقي هستند كه از اين تعداد ٢٦٦ ميليون نفر را مردان و ٣٧٥ ميليون را زنان تشكيل مي دهند.

دکتر حسین تاکید کرد: بررسي ها نشان داده است ميزان شيوع چاقي در زنان بيشتر از مردان است بطوري كه در حال حاضر ١٠/٨ درصد مردان و ١٤/٩درصد زنان در دنيا مبتلا به چاقي هستند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: اين در حالي است كه ٢/٣ درصد مردان و ٥درصد از زنان دچار چاقي شديد هستند. پيش بيني مي شود اگر همين روند ادامه پيدا كند ميزان چاقي در دنيا در ١٠ سال آينده در مردان به ١٨ درصد و در زنان به ٢١ درصد خواهد رسيد.از آنجا كه چاقي زمينه ساز إيجاد بسياري از بيماري هاي غير واگير است اين پديده بار زيادي بر نظام سلامت جهاني در كشور هاي مختلف وارد مي نمايد.در طَي همين چهل سال اخير كمبود وزن در مردان از ١٣/٨ درصد به ٨/٨ درصد و در زنان ميزان كمبود وزن از ١٤/٦ درصد به ٩/٧ درصد تقليل پيدا كرده است كه نشان ميدهد افزايش وزن و چاقي در دنياي امروز مشكلات سلامتي بيشتري را نسبت به كمبود وزن براي سلامت جوامع بشري ايجاد مي نمايد.

وی افزود: كشور ما نيز كم و بيش از همين الگوي جهاني در چاقي پيروي مي كند و براي تعيين دقيق ميزان أضافه وزن و چاقي و چاقي شديد در كشور انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور برنامه مراقبت غذا و تغذيه را در راستاي برنامه هاي مبارزه با بيماري هاي غير واگير وزارت بهداشت در چهار محور در سال ٩٥ در كشور به اجراء در خواهد آورد تا بر اساس تعيين وضع موجود امكان مداخلات بهداشتي دقيق و بر اساس شواهد فراهم شود. توجه به ميزان غذا و كالري دريافتي از طريق مواد غذايي و فعاليت بدني كافي روزانه دو توصيه مهم براي جلوگيري از افزايش وزن و چاقي است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل