آلودگی هوا سیاسی شده است

دکتر علیرضا فضلعلی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: محققان این دانشگاه در حال تحقیق بر روی محصولاتی همچون جاذب‌های نانو در حوزه تصفیه پساب‌ها هستند که به دستاوردهای مطلوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌اند و هم‌اکنون صنعتی شدن فناوری جاذب‌های آلاینده در حال انجام است.

وی در خصوص تاثیر صنعت بر آلودگی هوا افزود: بیش از اینکه به این مشکل از دیدگاه علمی نگاه شود، به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است، حتی ارگان‌هایی که پیگیر موضوع آلایندگی هستند بیشتر درگیر فشارهای سیاسی می‌شوند و به طور منطقی و علمی با آن برخورد نشده است.

فضلعلی بیان کرد: یک بخش آلودگی هوای استان مرکزی مربوط به این مسئله است که در توسعه صنعتی استان به این موارد کمتر پرداخته شده و اغلب مجوزهایی که اعطا می‌شوند روال قانونی خود را طی نمی‌کنند که این امر باعث می‌شود هنگام اعطای مجوز برای راه‌اندازی یک صنعت، مسائل زیست‌محیطی چندان در نظر گرفته نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه اراک با بیان اینکه مشکلات توسعه صنعتی در تمام دنیا وجود دارد و کاهش آلایندگی امکان‌پذیر است، ادامه داد: صنایع نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای کاهش آلایندگی و حتی حذف آلایندگی دارند که این امر هزینه تولید آنها را بالا می‌برد و عملا این خلاء علت افزایش آلایندگی‌ها شده است؛ به عنوان مثال به راحتی می‌توان آلایندگی نیروگاه شازند یا کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک را حذف یا آن‌را به میزان چشمگیری کاهش داد، اما این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد و به تبع آن هزینه تولید بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: تعطیلی کارخانه، تولید و اشتغال را دچار مشکل می‌کند و ورود به مباحث سیاسی در حوزه تعطیلی یا عدم تعطیلی صنایع آلاینده نیز برخاسته از این مهم است.

فضلعلی با اعلام این خبر که دانشگاه اراک این آمادگی را دارد که از بعد علمی و طی یک برنامه‌ریزی وضعیت موجود را بررسی و نقشه جامعی از آلایندگی موجود تهیه کند، افزود: در این مطالعه نوع و میزان تولید آلایندگی، همچنین سهم هر مجموعه در آلایندگی مشخص خواهد شد؛ متاسفانه هنوز این ارقام مشخص نیستند و همچنان به صورت قطعی مشخص نیست چه درصدی از آلایندگی مربوط به کدام مجموعه است که مشخص شدن این موارد احساس نیاز به یک نقشه جامع را بیشتر می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه اراک گفت: میزان تولید آلایندگی ایرالکو چشمگیر نیست، اما کمی خطرناک است که کنترل آن نیاز به یک طرح جامع و علمی دارد.

وی تاکید کرد: قطعا مشخص شدن درصدهای آلایندگی نباید هیچ جای نگرانی ایجاد کند، باید این ارقام را بدانیم تا بتوانیم برای کاهش و حذف آلودگی برنامه‌ریزی کنیم.فضلعلی بیان کرد: صاحبان صنایع موظفند تکنولوژی خود را ارتقا دهند ولی به علت مشکلات خاص در حوزه اعتبارات و مدیریت، موفق به ارتقای فناوری تولید در صنایع نشدند و درجا زدند.

وی ادامه داد: از زمان ساخته شدن صنایع اراک که حدود 40 سال از آن می‌گذرد، ارتقای تکنولوژی کمتر صورت گرفته است که باید مورد بررسی قرار گیرد و در طرح این سوال که چرا کارخانه آلومینیوم‌سازی تاکنون به این سمت نرفته است، نباید جبهه‌گیری شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه اراک آمادگی دارد که برنامه‌ریزی جهت کاهش و حذف این آلایندگی را در فعالیت‌های خود قرار دهد، در این راستا نیروهای متخصص این دانشگاه آمادگی دارند که مطالعات جامع آلودگی هوا در خصوص انتشار آلایندگی و مدل‌سازی‌های لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها حتی جانمایی و ساخت ساختمان‌های بلند در شهرک‌ها براساس یک الگوی خاص جهت هدایت باد انجام می‌شود، اما در اراک ناگهان یک ساختمان بلند ساخته می‌شود و به این فکر نمی‌کنیم که ساختمان مذکور جهت باد را کاملاً تغییر می‌دهد.

فضلعلی ادامه داد: فضای اطراف شهرستان اراک مملو از کوه است و عدم کارشناسی در احداث سازه‌ها مسیر باد را مسدود می‌کند و باید در این زمینه اقدامی کارشناسانه و فکر اساسی شود.

وی اضافه کرد: می‌توان در این منطقه نقشه‌ای طرح و در خصوص نحوه ایجاد آلایندگی مطالعات جامع انجام داد، سپس تصمیم‌گیری کرد. ممکن است در طرح جامع به این نتیجه برسیم که برخی صنایع حذف شوند، از این‌رو باید راجع به این مسائل فکر شود و پس از تصمیم‌گیری قطعی به مرحله اجرا برسند.

عضو هیات علمی دانشگاه اراک در پایان گفت: زیان‌های ناشی از آلایندگی گاهی تاثیرات چشمگیری در سلامت مردم دارد به گونه‌ای که شاید تعطیلی برخی صنایع به صرفه‌تر از ادامه کار آنها باشد، اما به دلیل سیاست‌زدگی و محکوم کردن برخی طیف‌ها این کار با مشکلاتی روبرو خواهد شد و دانشگاه نیز به سختی حاضر می‌شود پا در این عرصه بگذارد و تحقیقات خود را به انجام برساند چراکه همه جبهه می‌گیرند که محقق اشتباه کرده یا سیاسی عمل شده است و… در حالی که هیچ ارتباطی به این قضایا ندارد و فقط مطالعاتی در خصوص یک موضوع صورت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا