نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تأثیر منفی ترس از مرگ بر تصمیم‌گیری‌های مالی

بررسی‌ها نشان داد که مردم حتی از فکر کردن در مورد مرگ هراس دارند و این مسأله، تأثیر منفی بر تصمیم‌گیری‌های مالی آنها دارد. این ترس مردم را وادار میکند تا از اتخاذ تصمیمهای مهم در مورد نحوه مدیریت پسانداز در طول دوران بازنشستگی اجتناب کنند.

برای محاسبه میزان پرداختی مستمری، پیش‌بینی در خصوص طول عمر ضروری است؛ اما این کار برای اغلب افراد تداعی‌کننده مرگ است و به همین علت، آنها از این کار اجتناب می‌کنند.

محققان کالج بوستون در ماساچوست، تأثیر منفی ترس از مرگ بر تصمیم‌گیری‌های مالی را در سه آزمایش مورد ارزیابی قرار دادند.

برای دو گروه، یک سناریوی فرضی ارائه شد که در آن، افراد در سن 65 سالگی و آغاز بازنشستگی قرار داشتند. از یک گروه در مورد تمایل آنها به قرار دادن پس‌انداز در حساب بازنشستگی فردی (IRA) و از گروه دوم در مورد تمایل به دریافت مقرری سالیانه سوال شد.

محققان دریافتند، 40 درصد در گروه دوم دارای افکار مرتبط با مرگ بودند که این میزان در گروه نخست تنها یک درصد بود.

در ادامه، از هر دو گروه خواسته شد تا متنی را در مورد مرگ خود یا تجربه دندان درد بنویسند. بار دیگر سناریوی 65 سالگی و آغاز بازنشستگی مطرح و از افراد پرسیده شد که آیا تمایل دارند پس‌انداز خود را برای دریافت مقرری، سرمایه گذاری کنند؟

گروهی که متنی را در مورد مرگ خود نوشته بودند، 50 درصد کمتر تمایل به استفاده از پس‌انداز برای دریافت مقرری داشتند.

در ادامه تحقیق، دو بروشور تبلیغاتی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده شد؛ در یک بروشور عنوان شده بود که با پرداخت ماهیانه، "مقرری مشخص تا زمان مرگ" دریافت خواهید کرد. در بروشور دوم عبارت: با پرداخت ماهیانه، "مقرری سالیانه تا زمان حیات" درج شده بود.

نتایج بررسی‌ها نشان داد، اغلب مردم بروشوری را انتخاب کردند که عنوان "پرداخت مقرری سالیانه تا زمان حیات" در آن درج شده بود. این مسأله، ترس مردم حتی از کلمه "مرگ" در تبلیغات را نشان می‌دهد.

به گفته لیندا سالیسبوری، استاد بازاریابی کالج بوستون، برنامه‌ریزان مالی می‌توانند با اتخاذ روش‌های ساده، به مردم برای غلبه بر ترس از مرگ و درنتیجه اتخاذ تصمیم‌های مالی بهتر کمک کنند.

نتایج این مطالعه بصورت آنلاین در Journal of Consumer Psychology منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل