نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هایی شدن برچسب های کنترل سلامت و اصالت کالا در سال 95

دکتر رسول دیناروند در دیدار نوروزی وزیر بهداشت با مدیران و کارکنان سازمان غذا و دارو، انتقال خون و انستیتو پاستور با اشاره به کاهش وابستگی دارویی کشور به داروهای وارداتی، گفت: برای اولین بار سهم داروهای وارداتی در بازار دارویی کشور به زیر 3 درصد رسیده است و سهم ریالی بازار دارویی در حد همان یک سوم باقیمانده است.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو تثبیت سهم ریالی بازار دارویی کشور را عملکرد خوب و مناسب دانست و افزود: تا قبل از سال 93 این نسبت همواره در حال افزایش بود که خوشبختانه توانستیم در سال 93 این افزایش را متوقف کنیم و در سال 94 هم افزایشی نداشته باشیم.

به گفته دکتر دیناروند، ثبات سهم ریالی بازار دارویی و کاهش وابستگی به داروهای وارداتی در راستای سیاست های کلان دولت و وزارت بهداشت که حمایت از تولید داخل و توسعه توانمندی های داخلی است، ایجاد شده است.رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که میزان رشد بازار دارویی از میزان تورم عمومی جامعه کمتر بوده است، افزود: می توان گفت برای اولین بار در کشور مصرف دارو از نظر ریالی در کشور افزایش نداشته است و از نظر کمی هم چند سالی است که در مصرف دارو افزایش نداشته ایم.

دکتر دیناروند یکی از اقدامات خوب در سال های اخیر را شناخته شدن سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه ناظر و موثر درکشور بیان کرد و افزود: خوشبختانه رییس جمهور و دستگاه های دیگر هم ما را بعنوان یک دستگاه ناظر در حوزه های غذا و دارو به رسمیت شناختند و مردم این توقع را دارند که ما وظایفمان را به نحو احسن انجام دهیم.

وی در ادامه، بر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در تمام فرایندهای سازمان غذا و دارو تاکید کرد و افزود: امسال مراحل ثبت دارو، تجهیزات پزشکی، مواد آرایشی و بهداشتی، غذایی و مکمل و ثبت سفارش کالا برای ورود و ترخیص از گمرک بدون مراجعه  انجام خواهد شد.

به گفته دکتر دیناروند، نظر دهی و دخالت سلایق کارشناسی مدیریتی در این فرایند حذف خواهد شد.رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم تکمیل شدن پورتال سازمان غذا و دارو، افزود: از طریق این پورتال می توان گزارش لحظه به لحظه واردات، توزیع و تولید مواد آرایشی، بهداشتی و غذایی، را رصد کنیم.

وی افزود: همچنین امسال بحث برچسب های کنترل سلامت و اصالت کالا نهایی و بحث نشانگر ایمنی تغذیه ای و علامت راهنمای تغذیه ای تدوین خواهد شد.

به گفته دکتر دیناروند حدود 40 درصد فرایند تدوین علائم راهنمای تغذیه ای انجام شده است و ابراز امیدواری کرد تا در هفته سلامت با برگزاری نمایشگاه از این نشانگرهای ایمنی تغذیه ای رونمایی شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل