نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکاوی ایجاد تغییرات همزمان در زندگی

این مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد بسیاری از افراد معمولا توانایی‌هایی خود را برای ایجاد تغییرات در شیوه زندگی دست‌کم می‌گیرند.

به طور معمول مردم تصور می‌کنند که برای تغییر دادن سبک زندگی خود، ابتدا باید روی یک مورد تمرکز کرده و سپس به موارد دیگر بپردازند. به عنوان مثال، فردی را در شرایطی در نظر بگیرید که تناسب اندام و متعاقب آن اعتماد به نفس خود را از دست داده است، ذهنش سرگردان است، هدف خاصی در زندگی ندارد و تصمیم گرفته‌ است که تغییراتی در شیوه زندگی خود به وجود آورد. این فرد به احتمال زیاد ابتدا روی کاهش وزن تمرکز کرده و سپس برای آرام کردن ذهن خود و سایر موارد اقدام می‌کند، زیرا تصور می‌کند که نمی‌توان به یکباره تغییرات همه جانبه‌ای را در زندگی ایجاد کرد.

به منظور بررسی یافته‌های این مطالعه، پژوهشگران 31 دانشجو را انتخاب کرده و به 15 نفر از آنان برنامه‌ریزی فشرده‌ای برای تغییر در شیوه زندگی دادند. این برنامه به مدت شش هفته روی این 15 نفر اجرا شد و شامل روزی 2 ساعت و نیم ورزشهایی مانند یوگا و پیلاتس، یک ساعت تمرین تمرکز حواس، 1 ساعت و نیم سخنرانی و گفتگو در رابطه با موضوعاتی مانند خواب، تغذیه، ورزش، روابط عاطفی و تمرکز بود. علاوه بر آن رژیم غذایی مناسب و 8 تا 10 ساعت خواب در روز به این افراد توصیه شد. 16 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.

در طول مطالعه شرکت‌کنندگان از لحاظ تناسب اندام، سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون مورد آزمایش قرار گرفته و همچنین قدرت حافظه، درک مطلب و عوامل دیگر در آنها بررسی شد. همچنین به منظور ارزیابی عملکردهای شناختی آنان از مناطق مغزی این افراد تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) انجام گرفت.

نتایج این بررسی‌ها در مدت شش هفته، بهبود قابل توجهی را در این افراد از لحاظ جسمی و ذهنی نشان داد. شرکت‌کنندگان پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف مانند قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، قدرت حافظه، تمرکز حواس، خلق و خوی، عزت نفس و رضایت از زندگی داشتند. همچنین تصاویر MRI مغز این افراد به پژوهشگران کمک کرد تا ارتباط بین شبکه‌های مغزی را در هنگام ایجاد این تغییرات بررسی کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد ایجاد چند تغییر در زمینه‌های مختلف به طور همزمان، نه تنها امکان‌پذیر است بلکه می‌تواند بسیار موثر باشد؛ زیرا برخی از این تغییرات می‌توانند سبب تقویت برخی دیگر شوند.

پژوهشگران بر این باورند که نتایج این مطالعه کاربرد وسیعی در ابعاد علمی و اجتماعی دارد و باید در آینده تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. این رویکرد جدید می‌تواند از طریق طراحی برنامه‌های چندمنظوره در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس نیز مزایای مشابهی داشته باشد.

از سوی دیگر، افرادی که به تازگی بازنشسته شده‌اند با توجه به اینکه زمان کافی و تجربه زیادی دارند، می‌توانند با تغییر مواردی در شیوه زندگی خود با شرایط جدید وفق پیدا کرده و فعالیتهایی را در سالهای آتی عمر خود انجام دهند. همچنین این تغییرات می‌تواند در جلوگیری از زوال شناختی به این افراد کمک کند.    

 

منبع: ژورنال Frontiers in Human Neuroscience

ترجمه: زهرا جعفری رودپشت

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل