نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم استفاده از حبوبات در رژیم غذائی

تحقیقات جدید مبتنی بر یافته های ۲۱ آزمایش صورت گرفته روی مواد غذایی نشان می دهند که حبوباتی مانند لوبیا ، نخود، نخود فرنگی و عدس می توانند به افراد دارای رژیم لاغری ، احساس سیری کامل داده و به کاهش وزن کمک کنند. راسل دسوزا از اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر و پزشک بیمارستان سنت مایکل تورنتو، در رابطه با این یافته اعلام کرد: اگرچه از دست دادن وزن معمولا کار دشواری است اما یافته های ما نشان می دهد که گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی ممکن است به سادگی به از دست دادن وزن شما کمک کرده  ومهمتر از آن از اضافه شدن وزن شما پس از کاهش وزن جلوگیری می کند.

مطالعات جدید و متناسب با پژوهش های قبلی ، نشان داد که مصرف حبوبات احساس سیری را ۳۱ درصد افزایش می دهد که در واقع باعث مصرف مواد غذایی کمتری در افراد می شود.  این گونه به نظر می رسد که این غذاها به کاهش سطح کلسترول بد LDL خون نیز کمک می کند.

 دانا آنجلو وایت استاد تغذیه و دستیار طب ورزشی در دانشگاه کوینیپیاک در ایالت متحده آمریکا که در این مطالعات مشارکت داشت در این رابطه گفت : این نوع از حبوبات یکی از نادیده گرفته شده ترین مواد غذایی در زندگی ا هستند . وی در ادامه تصریح کرد : آن ها سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هستند و همچنین اگر به طور مرتب خورده شوند باعث کاهش کلسترول خون و تسهیل در کاهش وزن خواهند شد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که  این حبوبات دارای شاخص قند خون پایین هستند بدین معنی که آن ها به اهستگی در دستگاه گوارش هضم می شوند. به این ترتیب، می توان از آن ها به جای پروتئین حیوانی و یا چربی های ناسالم در زمان مصرف غذا استفاده کرد.

 پژوهش های گذشته نشان داده است که خوردن لوبیا، عدس و حبوبات دیگر باعث احساس سیری بیشتری در انسان  می شود.  بدین ترتیب این موضوع می تواند کلیدی برای کاهش وزن محسوب شود زیرا بر اساس آمار موجود ،  ۹۰ درصد از برنامه های کاهش وزن به دلیل تاثیر گرسنگی و هوس به مصرف مواد غذایی شکست می خورند

راسل دسوزا در ادامه توضیحات خود افزود: مطالعات جدید و متناسب با پژوهش های قبلی ، نشان داد که مصرف حبوبات احساس سیری را ۳۱ درصد افزایش می دهد که در واقع باعث مصرف مواد غذایی کمتری در افراد می شود.  این گونه به نظر می رسد که این غذاها به کاهش سطح کلسترول بد LDL خون نیز کمک می کند.

 آنتونلا آپیسلا، متخصص تغذیه در بیمارستان لینوکس هیل در شهر نیویورک، و از دیگر مشارکت کنندگان در این تحقیقات نیز گفت: این مطالعه نشان می دهد که غذاهایی مانند لوبیا، عدس، نخود و نخود فرنگی چربی بدن را کاهش داده و ممکن است به از دست دادن وزن کمک کند، حتی اگر مصرف کالری محدود نشود. وی همچنین تایید کرد که به نظر می رسد که حبوبات به  احساس سیری سریعتر کمک می کند، و فیبر موجود در این غذاها  ممکن است جذب چربی را کاهش دهد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن  در آخرین شماره  مجله آمریکایی تغذیه بالینی American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل