نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر مصرف سیگار بر عدم توازن باکتری های دهانی

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که مصرف سیگار سبب برهم خوردن توازن باکتری های موجود در دهان شده و اگر شخص اقدام به ترک سیگارکند، ترکیب مناسب باکتری های موجود  در دهان وی دوباره بازسازی خواهد شد . در این پژوهش ، محققان ترکیبی از حدود 600 گونه باکتری های موجود در دهان(میکروبیوم دهانی)  را در بیش از هزار و 200  فرد آمریکایی مورد مطالعه قرار دادند که تمامی این جامعه مطالعاتی در رده سنی  50 ساله یا مسن تر قرار داشتند. این گروه شامل افراد سیگاری، افراد سابقا سیگاری وافرادی که هرگز سیگار نکشیده اند بود.

در نتیجه این مطالعات ، پژوهشگران دریافتند که در دهان افراد سیگاری  به طور قابل توجهی افزایش رشد بیش از 150 گونه باکتری وجود دارد، در حالی که 70 گونه دیگر باکتری های موجود در دهان انسان در افراد سیگاری با کاهش شدید رشد رو به رو است.

در نتیجه این مطالعات ، پژوهشگران دریافتند که در دهان افراد سیگاری  به طور قابل توجهی افزایش رشد بیش از 150 گونه باکتری وجود دارد، در حالی که 70 گونه دیگر باکتری های موجود در دهان انسان در افراد سیگاری با کاهش شدید رشد رو به رو است. محققان در این رابطه اعلام کردند که برای مثال، گونه پروتئو باکتریا کمتر از 5 درصد از باکتری های کلی دهان افراد سیگاری را به خود اختصاص می دهد که این میزان در افراد غیر سیگاری 12 درصد است. به گفته پژوهشگران پروتئوباکتریا  به شکستن مواد شیمیایی سمی به وجود آمده توسط سیگار کشیدن کمک می کند. به گفته نویسندگان این تحقیق، در دهان افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری، 10 درصد بیشتر از گونه های استرپتوکوکوجود دارد که فساد و پوسیدگی دندان را تشدید می کنند.

محققان همچنین در مطالعات خود دریافتند که باکتری های دهان پس از‌ترک سیگار به حالت عادی بازخواهند گشت، اما مشخص نیست که چه مدت زمان طول خواهد کشید. نویسندگان این تحقیق اعلام کردند: تمام افراد سابقا سیگاری که برای حداقل 10 سال سیگار را ترک کرده اند دارای همان تعادل و گونه های باکتریایی دهانی موجود در افراد غیر سیگاری هستند.

جیونگ آن، استاد مرکز پزشکی NYU در شهر نیویورک  و پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی ، در رابطه با موضوع فوق گفت: مطالعات ما برای اولین بار نشان می دهد که سیگار کشیدن تاثیرعمیقی بر میکروبیوم دهان و دندان دارد. البته بررسی دقیق تر این موضوع به آزمایش های بیشتری نیاز دارد تا بتوان به طور دقیق اعلام کرد که آیا این تغییرات باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن در برابر مواد شیمیایی سرطان زا در دود سیگار، و یا باعث بیماری های دیگر در دهان، ریه ها و یا روده خواهد بودیا خیر؟  

گفتنی است در تحقیقات پیشین عدم تعادل گونه های باکتریایی دردستگاه گوارش که منجر به اختلالات ایمنی مانند بیماری کرون، و همچنین برخی سرطان های دستگاه گوارش می شود ؛ توسط پژوهشگران بررسی شده بود. این موضوع در حالی است که بیش از سه چهارم از سرطان های دهانی با سیگار کشیدن همراه است، اما مشخص نیست که تغییرات جمعیت باکتریایی مرتبط با سیگار کشیدن در دهان به خطر ابتلا به این سرطان می افزاید یا خیر.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله  ISME منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل