مطالعه عملکرد مغز در گزینش اطلاعات و ثبت در حافظه

آیا تا کنون فکرکرده اید که چرا ما بدون تلاش زیاد صحنه هایی خاص از فیلم یا کتابی را به خاطر می سپاریم در حالی که چیزهای دیگر را به رغم توجه زیاد از یاد می بریم؟ تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که مغز انسان مستعد به یاد داشتن آن چیزهائی است که در آینده به آن نیاز دارد. این مطالعه نشان می دهد، بسیاری از مواردی  که یک فرد می تواند به خاطر بسپارد برپایه نیاز وی از به یاد آوردن آن اطلاعات است.

کشف کلیدی پژوهشگران در  مطالعات فوق، این بود که مشخص شد  شرکت در یک موضوع برای مدت زمان طولانی نمی تواند این اطمینان را به وجود آورد که همه ویژگی های مرتبط با آن شی به درستی در حافظه انسان  ذخیره می شود.

براد وایبل ، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی در ایالات متحده  آمریکا گفت: ما می خواهیم نشان دهیم که تنها داشتن توجه برای حصول اطمینان از حافظه دقیق کافی نیست.

در این مطالعات محققان 60 نفر را به عنوان جامعه آزمایشی مورد بررسی قرار داده  و  از آن ها خواسته شد به تماشای فیلمی بنشینند که در آن دو توپ بین چند نفر پرتاب می شد. اولین توپی که پرتاب شد توپ هدف بود. شرکت کنندگان تعداد دفعاتی که توپ پرتاب شده بود را شمردند. توپ دوم توپ حواسپرتی بود. هر شرکت کننده  36 آزمایش را تماشا کرده و  شمارش خود را از توپ هدف بعد از هر بار ثبت کردند. توپ در هر ویدیو قرمز، سبز، آبی یا بنفش بود. برای 31 بار اول آزمایش، شرکت کنندگان تنها تعداد پاس های رد و بدل شده با توپ هدف را انتخاب کردند. پس از آزمایش سی و دوم، یک پیام بر روی صفحه نمایش شرکت کنندگان نمایش داده شد که: این یک آزمون حافظه غافلگیر کننده است! حالا ما "رنگ" توپ هدف را تست می کنیم. یک عدد مربوطه را به منظور نشان دادن  رنگ  توپ هدف فشار دهید.

برای پاسخ به این سوال،  37 درصد از شرکت کنندگان ( 22 نفر از 60  شرکت کننده ) با رنگ نادرست توپ پاسخ دادند، و 16 نفر از این 22 فرد ارائه دهنده پاسخ های نادرست ، رنگ توپ حواسپرت کننده را انتخاب کرده بودند. در آزمایش های بعدی، محققان دریافتند ؛ هنگامی که شرکت کنندگان متوجه می شوند آن ها نیاز به گزارش رنگ توپ دارند،  با دقت بالاتری قادر به انجام این کار خواهند بود. این موضوع  نشان می دهد که بسیاری از مواردی که یک فرد می تواند به یاد داشته باشد مبتنی بر انتظاراتش از اطلاعاتی است که نیاز مند به یاد آوردن دوباره آن ها است؛ در ذهن طبقه بندی می شود.

براد وایبل در ادامه توضیحات خود افزود : کشف کلیدی ما در این مطالعات  این بود که مشخص شد شرکت در یک موضوع برای مدت زمان طولانی نمی تواند این اطمینان را به وجود آورد که همه ویژگی های مرتبط با آن شی به درستی در حافظه انسان  ذخیره می شود.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Cognition منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.