دنیا را به صورت پانوراما تماشا کنید

پانوراما در انگلیسی به معنی همه اطراف معنی می دهد.   Panoramaکه تشکیل شده از pan  به معنای همه و rama به معنای اطراف است .

با پیدایش دوربین های عکاسی دیجیتال و نیز نرم افزار پردازش تصاویر ، دنیای باز و گسترده تری به روی عکاسی پاروناما گشوده شد.

تصاویر و عکس های پانوراما ، عکس هایی هستند که از نقطه مرکزی یک مکان وسیع گرفته شده اند و نسبت به عکس های معمولی ، فضای بیشتر و گسترده تری را مورد پوشش قرار می دهد.

امروزه می توان تصاویر پانوراما را به سه دسته تقسیم بندی کرد:

  • پانورامای عریض: این نوع از پانوراما از چندین عکس که در عرض گرفته شده و به هم پیوسته گشته است، تشکیل می شود. قابل توجه است که این نوع پانوراما را می توان بر روی کاغذ پرینت گرفت.
  • پانورامای 360 درجه:پانورامای 360 درجه چندین عکس در عرض و با 360 درجه گرفته می شود و به هم می چسبد. این نوع پاروناما با فرمتهای فلش و مو mov (نرم افزارQuick Time) قابل پخش در کامپیوترها است و بیننده می تواند در عرض تصویر را ادامه داده به گونه ای که در جایی ثابت ایستاده و دور خود می چرخد و همه بخش های آن را می بیند.
  • پانورامای 360 درجه در 180 درجه: پیشرفته ترین پانوراما پانورامای 360 درجه در 180 درجه است . در این نوع پانوراما همانند پانورامای 360 درجه بیننده نه تنها می تواند در عرض تصویر را ادامه دهد و به طور کامل همه را ببیند ، می تواند تصویر را از ارتفاع نیزببیند و دنبال کند . پس در این پانوراما ببینده می تواند از همه زاویه های تصویر را ادامه داده و ببیند. این نوع پانوراما نیز با با فرمتهای فلش و مو mov  ساخته و پخش می شود.

تصاویر و عکس های پانوراما ، عکس هایی هستند که از نقطه مرکزی یک مکان وسیع گرفته شده اند و نسبت به عکس های معمولی ، فضای بیشتر و گسترده تری را مورد پوشش قرار می دهد.

چگونه میتوان عکس پانوراما گرفت؟

برای گرفتن تصویر به صورت پانوراما مسیر بسیار ساده ای وجود دارد، تنها لازم است به بخش تنظیمات دوربین خود وارد شوید و در یخش نوع عکس گزینه پانوراما را انتخاب نمایید برخی از دوربینها دارای پانورامای خودکار هستند به نحوی که پس از گرفتن عکس اول ، کادر رنگی ای در صفحه  به وجود خواهد آمد که تنظیم این کادر در دید دوربین عکس بعدی به صورت خودکار گرفته خواهد شد و این روند برای تمامی عکسها ادامه خواهد داشت ولی عکس برداری با دوربین های فاقد پانورامای اتوماتیک کمی دشوارتر است به نحوی که پس از گرفتن هر عکس ، هاله کمرنگی از گوشه عکس در تصویر باقی میماند که میبایست این هاله را کناره عکس بعدی تطبیق داده و به صورت دستی اقدام به عکاسی نمایید .برای مثال  تصویر دریاچه ای که می بینید از یک پانورامای 3 عکسه تشکیل شده است که با یک تلفن همراه از دریاچه شهرمیسور هندوستان گرفته شده است .

سایت تصاویر پانوراما

با مراجعه  به آدرس  www.panoramas.dkمیتوانید به کلکسیون بی نظیری از عکسهای پانوراما در سطح بین المللی دست یابید که کیفیت بسیار بالایی دارند .در سایت گالری تصاویر پانوراما از سراسر جهان، از سراسر دنیا تصاویر گوناگون و متنوع در هر موضوعی دیده می شود که ما به بررسی و شناخت برخی از تصاویر پانوراما آن می پردازیم:

تصاویر پانوراما از جشنواره درخشان سیدنی :

جشنواره درخشان جشنواره نو و جدیدی از موسیقی و هنر است. این جشنواره هر ساله از 26 می (5 خرداد ماه) تا 14 ژوئن(24 خرداد ماه) در خانه اپرای شهر سیدنی استرالیا برگزار می شود. خانه اپرای سیدنی یکی از زیباترین و مشهورترین اماکن که از نظر معماری ، بنایی خاص به حساب می آید ، برای اجرای هنرهای   نمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

تصاویر پانوراما ازنقاشی های کارل بلوخ (Carl Bloch):

موزه هنر دانشگاه بریگهام یانگدر ایالت یوتای ایالات متحدهدر سال 2010 نقاشی های کارل بلوخ نقاش دانمارکی سده نوزدهم در نمایشگاهی به مدت چند ماه به نمایش گذاشته بود که در این سایت پانورامای نمایشگاه در اختیار بینندگان گذاشته شده استقابل ذکر است که کارل هاینریش بلوخبرای کشیدن نقاشی های مذهبی (نقاشی های کتاب مقدس) مشهور شده بود.

تصاویر پانورامای هواییاز شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی به همراه استادیوم ورزشی نقطه سبز:

در این سایت تصاویر پانورامای استادیوم ورزشی نطقه سبز شهر کیپ تاون که برای جام جهانی 2010 ساخته شده بود، برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است. شهر کیپ تاون سومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی و مرکز ایالت کیپ غربی است.

تصاویر پانورامایکلیسای سنت نیکلاس اودبیندر دانمارک :

تصاویر پانورامای کلیسایسنت نیکلاس  اودبیندر دانمارک در چهار محیط مختلف از محیط داخلی و خارجی کلیسا در این گالری به نمایش گذاشته شده است. از بخش های چهارگانه این پانوراماها ، نقاشی های دیواری سنت نیکلاس از همه زیباتر و باارزش تر است. قدیمی ترین نقاشی های این کلیسا به سال های 1100 تا 1300 میلادی بر می گردد.

 

گزارش : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا