نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رکورد جدید انتقال داده با فیبر نوری

فناوری فیبر نوری به عنوان یکی از سریع ترین فناوری ها در زمینه انتقال داده مطرح است. با این حال، به تازگی گروهی از مهندسان توانسته اند با به کار گیری نسل جدیدی از لیزر ها رکورد انتقال داده توسط فیبر نوری را بشکنند و سرعت انتقال داده را تا 57 گیگابیت در ثانیه افزایش دهند.

این تیم تحقیقاتی توانست در سال 2014 میلادی سرعت انتقال داده ها با استفاده از فیبر نوری را به 40 گیابیت در ثانیه برساند. آنها در ادامه این تحقیقات هم اکنون نشان داده اند که می توانند اطلاعات را بدون هیچ خطری با سرعت 57 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهند.

محققان دانشگاه ایلینوی (Illinois) به منظور دستیابی به این سرعت برای انتقال داده ها از نسل جدید لیزر ها یعنی لیزر حفره عمودی نشر شونده از سطح استفاده کردند. در واقع آنها توانستند با انجام این کار پالس های نوری را کارآمد تر و واضح تر کنند.

این تیم تحقیقاتی توانست در سال 2014 میلادی سرعت انتقال داده ها با استفاده از فیبر نوری را به 40 گیابیت در ثانیه برساند. آنها در ادامه این تحقیقات هم اکنون نشان داده اند که می توانند اطلاعات را بدون هیچ خطری با سرعت 57 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهند. با این حال این امر در دمای مطلوب اتاق ممکن است و سرعت انتقال در دمای 85 درجه سیلیسیوس به 50 گیابیت در ثانیه کاهش پیدا می کند. شما با بهره گیری از این سرعت برای انتقال اطلاعات می توانید یک فیلم با کیفیت بلو ری را در کم تر از یک ثانیه دانلود کنید.

جالب است بدانید که کاهش سرعت انتقال داده در دماهای بالا به دلیل افزایش انحراف و پیچش در فیبر نوری است. زمانی که اجسام گرم می شوند، احتمال کاهش سیگنال ها نیز بیش تر می شود که این امر به آن معنا است که تیم یاد شده در این دماها برای تصحیح خطای مطرح شده باید پهنای باند بیش تری را به انتقال اطلاعات اختصاص دهد.

انجام آزمایش های مربوط به این فناوری در دمای اتاق باز هم محدودی برای سرعت یاد شده ایجاد می کند اما با این حال نتایج به دست آمده از آزمایش های یاد شده را کاربردی تر و واقعی تر می کند.  البته لازم به ذکر است که در گذشته محققان توانسته بودند به سرعت هایی بیش از سرعت ذکر شده برای انتقال داده ها دست پیدا کنند اما هیچ کدام از طریق فیبر نوری نبوده و در دنیا و شرایط واقعی نیز قابل اجرا نبودند.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل