ابداع یک روش تسکینی برای میگرن مزمن

به گزارش ایسنا، اعمال‌کردن لیدوکائین بی‌حسی از طریق بینی به تعدادی از عصب‌های مرتبط با میگرن، بیماران مبتلا به این عارضه را از شر سردردهای مکرر خلاص می‌کند.

گرچه این شیوه، درمانی کامل برای بیماران مبتلا به میگرن نیست اما اعمال لیدوکائین به رشته‌های عصبی sphenopalatine داخل بینی (SPG) می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. این نوع درمان از پتانسیل شکستن چرخه میگرن و بهبود سریع کیفیت زندگی بیماران برخوردار است.

دانشمندان حاضر در این تحقیق، 112 بیمار مبتلا به میگرن یا سردردهای خوشه‌ای را بررسی کردند که بیماران، شدت سردردها را با استفاده از مقیاس آنالوگ بینایی (VAS) و با نمره یک تا 10 گزارش کردند؛ این نمره، درجه شدت و ضعف میگرن را نشان می‌دهد.

محققان در ادامه، لیدوکائین چهار درصد را به رشته‌های عصبی sphenopalatine اعمال کردند؛ این مولفه، خوشه‌ای عصبی است که پشت بینی واقع شده‌ و با میگرن مرتبط است.

پیش از درمان، بیماران نمره VAS را 8.25 درصد گزارش کرده بودند و دست‌کم 15 روز در ماه، نمره آنها بالاتر از چهار گزارش شد. با این حال، یک روز پس از اعمال لیدوکائین به رشته‌های عصبی، نمره VAS به نصف و حدود 4.10 درصد کاهش یافت.

همچنین 30 روز پس از درمان، بیماران نمره میانگین 5.25 را گزارش کردند و این به معنای کاهش 36 درصدی در مقایسه با پیش از درمان بود. افزون بر این، 88 درصد بیماران، دیگر خواستار استفاده از داروی آرامبخش برای تسکین دردهای میگرن نبودند.

نتایج این پژوهش در چهلمین نشست علمی سالانه انجمن رادیولوژی بین‌المللی ارائه خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا