نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بحران قند و شکر به واسطه ال نینو

چرخه آب و هوایی ال نینو یا ال نینیو هم اکنون در کره زمین تقریبا به پایان رسیده است اما تاثیرات و بقایای آن همچنان ادامه دارد و یکی از اصلی ترین این تاثیرات نیز کاهش ذخایر شکر جهان است.

پس از سال ها مازاد تولید شکر، این اولین سالی بود که هیچ مازادی برای تولید شکر گزارش نشد و حتی کمی هم با کمبود ذخایر روبه رو بودیم. بنابر پیش بینی های انجام شده، سال آینده این کمبود در حدود 5 میلیون تن بیش تر خواهد شد.

محققان به تازگی با نگاه به تحلیل های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که ذخایر شکر موجود در جهان در حال کاهش است. این در حالی است که تقاضا و عرضه برای دریافت شکر همچنان با شیب ثابتی رو به افزایش است با این حال این تقاضا و عرضه هنوز فزاینده تا زمانی که چرخه ال نینو با خشکسالی خود به ذخایر اصلی قند جهان آسیب نرسانده بود، مشکل ساز نشده بود.

در این میان لازم به توضیح است که بنابر تحلیل های محققان پس از سال ها مازاد تولید شکر، این اولین سالی بود که هیچ مازادی برای تولید شکر گزارش نشد و حتی کمی هم با کمبود ذخایر روبه رو بودیم. بنابر پیش بینی های انجام شده، سال آینده این کمبود در حدود 5 میلیون تن بیش تر خواهد شد.

لازم است بدانید که افزایش مصرف جهانی شکر برای سلامت کلی جهان چندان مفید نیست و کاهش ذخایر شکر جهان نیز به مراتب یک شرایط اضطراری را به وجود نخواهد آورد؛ اما دانستن این امر یادآور خوبی درباره شکنندگی محصولات زراعی است. نوسانات در وضعیت دما و آب حتی به میزان کم آن نیز می تواند به راحتی تولید یک محصول زراعی را با مشکل رو به رو سازد. اگر این عوامل شایع تر شوند کمبود مواد غذایی در طبیعت نیز بیش تر خواهد شد.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل