نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشتار 333 وال قطبی توسط کشتی های ژاپنی

به تازگی 4 کشتی که از سوی موسسه تحقیقاتی Cetacean برای انجام پژوهش های علمی به مدت 115 روز به منطقه قطب جنوب ارسال شده بودند از سفر اکتشافی خود بازگشتند. بنابر گزارش ها، این ناوگان توانسته است 333 نهنگ از جمله وال های ماده و باردار را این منطقه شکار کرده و با خود بازگرداند.

کمیسیون بین المللی صید نهنگ در سال 1982 میلادی صید تجاری نهنگ را ممنوع کرده اما برای انجام تحقیقات علمی در این زمینه استثنا قائل شد. منتقدان صید در قطب جنون در این باره ادعا می کنند که ژاپن از این استثنا به عنوان پوششی برای صید تجاری نهنگ استفاده می کند زیرا شمار زیادی از نهنگ های صید شده را به فروش می رساند

لازم به ذکر است که در سال 2014 میلادی دیوان بین المللی دادگستری درباره قوانین صید نهنگ ژاپن در قطب جنوب اعتراض کرده و انجام این کار با اهداف علمی را تنها یک سرپوش برای مقاصد پشت پرده خوانده و خواستار متوقف شدن این اقدام شده است. از آن تاریخ به بعد ژاپن در منطقه یاد شده شروع به انجام تحقیقات غیر کشنده و آسیب رسان کرد اما مقامات علمی این کشور اکنون بیان کرده اند که کشتن وال ها برای انجام تحقیقات جاری آنها ضروری است. به این ترتیب در این سفر برای اولین بار پس از اعتراض مجامع بین المللی صید نهنگ در قطب را از سر گرفته است.

علاوه بر این مرکز تحقیقاتی یاد شده برای خود برنامه ای 12 ساله ترسیم کرده است که در نتیجه به تحقق پیوستن آن 4 هزار نهنگ کشته خواهند شد. البته ژاپن در این اقدام تنها نبوده است و تا کنون پستان داران دریایی زیادی از سوی کشورهایی مانند استرالیا نیز به منظور انجام تحقیقات علمی شکار شده اند. با این حال عمل این کشور ها نیز با شعار «انجام تحقیقات علمی کشنده ضروری نیست» مورد انتقاد قرار گرفته است.

کمیسیون بین المللی صید نهنگ در سال 1982 میلادی صید تجاری نهنگ را ممنوع کرده اما برای انجام تحقیقات علمی در این زمینه استثنا قائل شد. منتقدان صید در قطب جنون در این باره ادعا می کنند که ژاپن از این استثنا به عنوان پوششی برای صید تجاری نهنگ استفاده می کند زیرا شمار زیادی از نهنگ های صید شده را به فروش می رساند.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل