نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت اولين پروژه مكانيسم توسعه پاك در سازمان ملل

از آنجا که اين پروژه بر اساس شرح كار پروژه جمع آوري گازهاي ارسالي به فلر پالايشگاه گاز سرخون و قشم در حين اجراي پروژه طراحي و توسعه يافته و به تاييد سازمان ملل رسيده است، این اولين متدولوژي كشور و خاورميانه در جمع آوري گازهاي ارسالي به فلر بوده که کاملا بومي است و  در پروژه هاي جمع آوري گازهاي ارسالي به فلر ساير پالايشگاه ها نیز کاربرد دارد .

بر پايه اين گزارش اين طرح پژوهشي، داراي مزاياي اقتصادي و زيست محيطي بي شماري براي پالايشگاه‌ها و مناطق اطراف  آن است و  به بهینه‌سازی منابع و جلوگیری از هدر رفت سوخت نيز كمك مي‌كند.

بر هيمن اساس با اجراي اين پروژه از سوختن 3،14 ميليون متر مكعب در سال و 1800 متر مكعب گاز شيرين در ساعت در فلر پالايشگاه جلوگيري مي شود كه منجر به دريافت سالانه 48 هزار گواهي کاهش دی اکسید کربن از سازمان ملل متحد و فروش آن در بازارهای جهانی مي شوند.

اين گزارش مي افزايد: با اجرای این طرح، به دلیل کاهش سوزاندن گازهای مازاد در فلر پالایشگاه‌ها، آلودگی هوای سایت پروژه و مناطق اطراف کاهش يافته که جایگزینی گاز بازیافتی به جای سوخت‌های مایع در شبکه مصرف، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش میزان تولید گاز و افزایش درآمد پالایشگاه ها را به دنبال خواهد داشت.

همچنين با توجه به پذیرش تعهدات كاهش انتشار  توسط دولت جمهوري اسلامي ايران اجرا و ثبت اين پروژه تحت مكانيسم توسعه پاك منجر به كاهش 37% انتشار پالايشگاه گاز سرخون و قشم نسبت به سناريوي پايه مي شود كه نشان از كاهش بيش از 25% مازاد بر تعهدات پالايشگاه گاز سرخون تحت اهداف مشاركت ملي معين جمهوري اسلامي ايران است و مي‌تواند اين مازاد را در بازارهاي بين المللي يا به جاي تعهدات ساير مجتمع هاي شركت ملي گاز ايران عرضه نمايد.

بر اساس اين گزارش افزايش امنيت عرضه گاز بخصوص در فصول سرد سال، هزينه كرد 3% از درآمدهاي ناشي از فروش گواهي براي توسعه اقتصادي – اجتماعي مناطق اطراف پروژه و اشتهار به سرآمدی زیست محیطی در عرصه های بین المللی و داخلی را از دیگر مزایای شاخص این طرح است.

گفتنی است، اين اولين پروژه مكانيسم توسعه پاك شركت ملي گاز ايران است كه با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت در سازمان ملل به ثبت رسيده و سومين پروژه ثبت شده مكانيسم توسعه پاك وزارت نفت محسوب مي‌شود و البته دو پروژه ديگر شركت ملي نفت با همكاري شركت‌هاي خارجي به ثبت رسيده بودند.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل