نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کوچک ترین ژن جهان در باتری ساخت بشر

ساخت حیات های مصنوعی ( البته بر اساس گونه های زیستی موجود) فناوری چندان جدیدی نیست. با این حال، به تازگی محققان در این زمینه به موفقیت های جدید و بسیار مهمی دست پیدا کرده اند. آنها اخیرا موفق به ساخت باکتری های مصنوعی جدیدی شده اند که دارای کوچک ترین ژنوم موجود در طبیعت است. مایکوپلاسمای اصلاح شده توسط آنها تنها 473 ژن دارد و اگر دانشمندان بخواهند این تعداد را کاهش دهند احتمالا این باکتری دیگر توان زنده بودن یا تولید مثل را نخواهد داشت.

بسیاری از ژن هایی که در تحقیقات قبلی در دسته غیر ضروری ها تقسیم بندی شده بودند در این آزمایش جدید به عنوان نیمی از یک جفت حیاتی برای زنده بودن باکتری در نظر گرفته شدند و به این ترتیب دانشمندان توانستند ژن های غیر ضروری را از دور خارج کنند.

از اصلی ترین مولفه های دخیل در موفقیت این محققان تشخیص ژن های ضروری برای زنده بودن باکتری یاد شده بود. بسیاری از ژن هایی که در تحقیقات قبلی در دسته غیر ضروری ها تقسیم بندی شده بودند در این آزمایش جدید به عنوان نیمی از یک جفت حیاتی برای زنده بودن باکتری در نظر گرفته شدند و به این ترتیب دانشمندان توانستند ژن های غیر ضروری را از دور خارج کنند.

اما باید به یاد داشت که این دسته از ژن ها تنها برای محیط آزمایشگاه طراحی شده اند و مطمئنا در طبیعت به راحتی از بین خواهند رفت. با این حال سازندگان این ژنوم تا کنون نتوانسته اند نقش 149 ژن را شناسایی کنند پس ممکن است بتوان برخی از انها را بدون آسیب رسیدن به ارگانیسم یاد شده حذف کرد و ژنوم های کوچکتری ساخت. با این حال ساخت ای باکتری قدمی بسیار بزرگ و اساسی در علم زیست شناسی به حساب می آید. این یافته ها می تواند منجر به شناخت دی ان ای های ضروری برای حیات شود و به دانشمندان در ساخت موجوداتی که از ابتدای امر کامل هستند و نیازی به رشد ندارند یاری رساند.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

منبع: Engadget

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل