نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رهگیری تغییرات مرزی اروپا طی 1000 سال

اروپا با بحران آوارگان، اعتبار توافقنامه شنگن و آینده بریتانیا در اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین بررسی این نکته جالب است که این قاره در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود چه میزان تغییرات را تجربه کرده  است.

سایت مجمع جهانی اقتصاد ویدیوی سه دقیقه‌ای از نقشه‌ای را ارائه داده که هزار سال تاریخ اروپا را لحاظ مرزهای آن به نمایش می‌گذارد. این نقشه نشان می‌دهد که مفهوم مدرن موقعیت اروپا تا چه حد جوان است.

نقشه مزبور از زمانی شروع می‌شود که بخش اعظمی از اروپای مرکزی قسمتی از امپراتوری روم بوده و اسپانیا نیز تحت سلطه مسلمانان بود.

با جلورفتن این ویدیو، امپراتوری مغول در شمال شرقی اروپا ظاهر می‌شود و امپراتوری عثمانی نیز رشد کرده و بخش زیادی از جنوب شرقی اروپا را در بر می‌گیرد. اروپای مرکزی نیز با بروز تغییرات مرزی ملی و منطقه‌ای، تغییرات ظاهرا پایان ناپذیری را تجربه کرد.

سایت مجمع جهانی اقتصاد ویدیوی سه دقیقه‌ای از نقشه‌ای را ارائه داده که هزار سال تاریخ اروپا را لحاظ مرزهای آن به نمایش می‌گذارد. این نقشه نشان می‌دهد که مفهوم مدرن موقعیت اروپا تا چه حد جوان است.

پس از سال 1500، آنچه که امروز به عنوان کشور روسیه بر روی نقشه وجود دارد، ظاهر می‌شود و اواخر دهه 1800 نیز کشور آلمان روی نقشه ظاهر شد.

دو جنگ جهانی و جنگ سرد تشنج‌های منطقه‌ای بیشتری را تا پیش از تجزیه شوروی به وجود آورد. در این میان یوگسلاوی نیز تجزیه شد و اتحادیه اروپا به سمت شرق گسترش یافت.

این نقشه بازه زمانی تا سال 2012 را پوشش می‌دهد اما حتی در سال‌های پس از آن، با الحاق کریمه به روسیه، تغییرات بیشتری به وجود آمده است.

پایان شنگن؟

هم‌اکنون احتمالا تغییرات بیشتری در راه است و این تغییرات با توافقنامه شنگن مرتبط است. شنگن 26 کشور اروپایی را از اسپانیا گرفته تا سوئد پوشش می‌دهد و امکان مسافرت آزادانه را در این منطقه فراهم می‌کند و در واقع مرزهای کشورهای این قاره را برای مسافران اروپایی از بین می‌برد.

این ناحیه شامل چهار کشور خارج از اتحادیه اروپا (ایسلند، لیتگنشتاین، نروژ و سوییس) نیز است.

توافق‌نامه شنگن، توافق‌نامه‌ای است که به برداشته شدن مرز بین 6 کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید بین این کشورها را فراهم کرد. این توافق‌نامه در سال 1985 بین پنج کشور اروپای غربی به امضا رسید و کشورهای دیگر به تدریج به این توافق‌نامه ملحق شدند. در حال حاضر 26 کشور اروپایی از قوانین این توافق‌نامه پیروی می‌کنند.

توافق‌نامه شنگن در سال 1985 در لوکزامبورگ از سوی بلژیک، فرانسه، آلمان غربی و هلند  به امضا رسید. تمام کشورهای اتحادیه اروپا به جز  بریتانیا و ایرلندوارد این توافق‌نامه شده‌اند و پس از  حوادث 13 نوامبر 2015 در پاریس، دولت فرانسه تفاهم نامه شنگن را به حالت تعلیق درآورد و در مرزهای خود حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل