بنا شامل یک اتاق مربع شکل در شرق و اتاق مقبره در غرب و ورودی بنا نیز از شرق است . بخش بیرونی اتاق آرامگاه ، مربع شکل با سنگ سیاه و مرمر سفید پوشش یافته و سقف آن شیروانی فلزی است .
شجره این امامزاده دقیقاً مشخص نبوده و اسناد دقیقی از ماهیت فرد یا افراد مدفون در این آرامگاه در دسترس نیست اما اهالی روستا معتقدند نسب وی به عقیل برادر امام علی (ع) می رسد . با توجه به وضعیت کلی و مشخصات بنا و مقایسه ان با موارد مشابه می توان ادعا کرد که قدمت بنا به قرون هشتم و نهم هجری باز می گردد .
اتاق مقبره هشت ضلعی است و موقعیت آن با اتاق جانبی به صورتی است که این اتاق ، سه ضلع آن را در بر می گیرد . اتاق مربع شکل از داخل دارای کف سرامیک بوده و دیواره های آن از کف به ارتفاع 5/1 متر با سنگ پوشیده شده است که این موضوع باعث تخریب چهره تاریخی و باستانی بنا شده است. در این اتاق تزئینات گچبری ساده ای دیده می شود و تمامی دیواره های آن با رنگ روغن سبز ، رنگ آمیزی شده است. دو پنجره در اضلاع شمالی و جنوبی این اتاق به چشم می خورد.
اتاق مقبره نیز هشت ضلعی بوده و با کف سرامیک پوشش شده که دیواره های آن تا حدود دو متر از کف ، سنگ و آئینه کاری شده اند . در هر ضلع این اتاق یک طاق نما در قابی مستطیل شکل ساخته شده و چهار طاقچه در چهار گوشه بنا دیده می شود .
ضریح بنا فلزی و تازه ساخت است . در زیر گنبد نیز یک نقش تزئینی نسبتاً جدید دیده می شود .
هرچند ترکیب فعلی بقعه اصلی دارای پلان هشت ضلعی است اما به نظر می رسد ماهیت اصلی آن ترکیب دیگری داشته باشد و وضعیت فعلی ، حاصل تعمیرات غیر اصولی دوره های بعدی است که هویت آن را دگرگون کرده است .
شجره این امامزاده دقیقاً مشخص نبوده و اسناد دقیقی از ماهیت فرد یا افراد مدفون در این آرامگاه در دسترس نیست اما اهالی روستا معتقدند نسب وی به عقیل برادر امام علی (ع) می رسد .
با توجه به وضعیت کلی و مشخصات بنا و مقایسه ان با موارد مشابه می توان ادعا کرد که قدمت بنا به قرون هشتم و نهم هجری باز می گردد .
گزارش تصویری و تحلیل فنی: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی
No tags for this post.