نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف دلیل همزیستی مسالمت آمیز تمساح ها و پرندگان

بسیاری از حیوانات از جوجه های پرندگان تغذیه می کنند. این در حالی است که همین حیوانات نیز توسط بسیاری از تمساح ها شکار می شوند. به نظر می رسد پرندگان نیز از این قضیه مطلع شده و خانه های خود را در کنار باتلاق های تمساح ها می سازند. این تمساح ها مزایای بسیار زیادی برای پرندگان دارند از جمله این که حیواناتی را که ممکن است از تخم پرندگان شکار کنند را دور می کنند.

پرندگان آشیانه خود را تا حدی از تمساح ها فاصله می دهند اما بسیاری از منزلگاه های خود را بالای محل سکونت تمساح ها قرار می دهند و به این ترتیب خطر حمله حیواناتی نظیر مار یا جوندگان را به جوجه ها و تخم های خود به حداقل می رسانند.

محققان دانشگاه جورجیا در آتن با استناد به این واقعیت که بسیاری از پرندگان کلونی های خود را در کنار باتلاق ها و در جوار تمساح ها می سازند دست به تحقیقی جالب در این باره زده اند. با این حال پرندگان یاد شده نیز آشیانه خود را تا حدی از تمساح ها فاصله می دهند اما بسیاری از منزلگاه های خود را بالای محل سکونت تمساح ها قرار می دهند و به این ترتیب خطر حمله حیواناتی نظیر مار یا جوندگان را به جوجه ها و تخم های خود به حداقل می رسانند.

یکی از فرضیات این تحقیق این بود که تمساح ها نیز ممکن است به زندگی در زیر آشیانه پرنده ها راغب باشند و از آن سود ببرند. پس از پایان این پژوهش نیز مشخص شد که تمساح هایی که در زیر لانه پرندگان زندگی می کردند به نسبت سایرین تغذیه مناسب تر و غذای بیش تری در اختیار داشتند.

محققان برای انجام این تحقیق به اندازه گیری طول و وزن تمساح ها و جمع آوری نمونه های خونی آنها پرداخته و به این ترتیب مواد مغذی موجود در بدن آنها را اندازه گیری کردند. اختلاف بین دو دسته از تمساح ها بسیار شدید بود. تمساح 6.5 فوتی (دو متری) که در زیر کلونی پرندگان زندگی می کرد به میزان 6.6 پوند (سه کیلوگرم) سنگین تر از تمساحی بود که در نزدیکی کلونی پرندگان زندگی نمی کرد.

با این حال باید به یاد داشت که تمساح ها از روی محبت به زندگی در کنار پرندگان نمی پردازند بلکه ساکن شدن در این مناطق برای انها غذای بیش تری به همراه خواهد داشت. بسیاری از این غذاها در واقع حیواناتی خواهند بود که قصد شکار جوجه ها را دارند اما موفق نبوده و در دام این تمساح ها می افتند. برخی دیگر به طور غیر مستقیم از ورود فضولات پرندگان به آب باتلاق ناشی می شود که همین امر نیز خود موجب بالا رفتن محتوای مواد مغذی در آب باتلاق ها می شود.

دیگر منبع غذایی این تمساح ها نیز جوجه هایی هستند که پرندگان قصد بزرگ کردن آنها را ندارند و به این ترتیب ترکیبی از مواد غذایی مختلف برای این تمساح ها مهیا خواهد بود.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل