جمع آوری روان آبهای جزایر دریاچه ارومیه با سطوح آبگیر

سعید موسوی در گفت و گو با ایرنا افزود: با خشک شدن دریاچه ارومیه و کاهش میزان بارندگی، مشکل کمبود آب برای حیات وحش جزایر این دریاچه یکی از مشکلاتی بود که پیش آمد.
وی با بیان اینکه گونه هایی مانند گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه را تشکیل می دهند اظهار کرد: برای جبران کمبود حیات وحش مجبور آبرسانی با بالگرد یا سیستم لوله کشی بودیم که کار بسیار دشوار و هزینه بری بود.
وی ادامه داد: بر این اساس با انجام مطالعه و بررسی های لازم به این نتیجه رسیدیم که سطوح آبگیر با هدف جمع آوری آبهای سطحی ناشی از بارندگی در برخی جزایر ایجاد کنیم که اکنون این کار انجام شده و تا حدود زیادی مشکل کم آبی حیات وحش برطرف شده است.
موسوی با اشاره به اینکه این سطوح آبگیر به دو صورت طبیعی و مصنوعی تعبیه شده است گفت: سطوح طبیعی در مکان های کوهستانی که سنگ بستر آنها به نوعی نفوذ پذیری نداشت ایجاد شد زیرا توانایی جاری شدن آب ناشی از بارندگی ها را داشت.
وی ادامه داد: بر این اساس آب جاری شده را به سمت آب انبارهایی که تعبیه شده هدایت کردیم و به مرور در آنها ذخیره می شوند، ساختار این آب انبارها به گونه ای است که آب بخار نمی شود و تمیز می ماند و زمانی که حیات وحش با کم آبی مواجه می شوند آب از آب انبارها به آبشخورها تغذیه می شود تا حیات وحش استفاده کند.
موسوی درباره سطوح آبگیر مصنوعی توضیح داد: اما جاهایی که زمین خاکی بود و نفوذ پذیری داشت و امکان جمع آوری آبهای سطحی وجود نداشت، سطوح آبگیر مصنوعی ایجاد کردیم.
وی افزود: به این صورت که سازه هایی از جنس گالوانیزه ایجاد کردیم که داخل آنها سایه است و تانکرهای آب در آنها تعبیه شد و زمانی که باران می بارد آب ناشی از بارش در آن ذخیره می شود و در زمان نیاز هم به صورت ثقلی و هم پمپی به آبشخورها تغذیه می شود تا مورد استفاده حیات وحش قرار گیرد.
وی تاکید کرد: با اجرای این طرح تا حد بسیار زیادی مشکل کم آبی حیات وحش برطرف شد و دیگر نیازی به حمل آب با بالگرد نیست.
** جزایر دریاچه ارومیه 
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره کوچک و بزرگ است که از این میان چند جزیره مانند کبودان، اشک، آرزو و اسپیر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و گونه های جانوری مانند گروزن زرد ایرانی، قوجچ و میش در آنها زیست می کند.
در چند سال اخیر و با کاهش ارتفاع آب این دریاچه جزایر جدیدی نیز پدیدار شده اند که هنوز نامگذاری نشده اند و چندین جزیره نیز به خشکی متصل شده اند. 
آتش، آذر، آذین، آرام، اردشیر، آرزو، آرش، اسپیر، اسپیرک، اسپیرو، اشک، اشک سر، اشکو، امید، ایران نژاد، برد، بردک، بردین، برز، برزو، برزین، بستور، بن، بن اشک، بهرام، پناه، پنهان، پیشوا، تخت، تختان، تشبال، تک، تنجک، تنجه، توس، تیر، جودره، جوزار، جوین، چاک تپه، چشمه کنار، خرسک، دی، زاغ، زرتپه، زرکمان، زرکنک، زیرآبه، سامانی، سپید، سرخ، سروش، سریجه، سنگان، سنگو، سهران، سیاه تپه، سیاه سنگ، سیاوش، اسلامی، شاهین، شبدیز، شمشیران، شورتپه، شوش تپه، کاظم داشی، کاکایی بالا، کاکایی پایین، کاکایی میانه، کام، کامه، کاوه، کبودان، کرکس، کریوه، کفچه نوک، کَلسنگ، کمان، کنارک، کوچک تپه، گرده گرز، گریوک، گلگون، گیو، ماغ، مرکید، مشکین، مهدیس، مهر، مهران، مهرداد، مهوار، میانه، میدان ناخدا، نادید، ناهید، ناوی، ناویان، نهان و نهفت جزایر دریاچه ارومیه هستند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا