نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر خودروهای برقی بر بحران آتی نفت

تعدادی از اختراعات موفقیت‌های خارق‌العاده‌ای به شمار می‌آیند و به طور مثال، زمانی که شرکت اپل در سال 2007 آی‌فون را اختراع کرد، مشتریان زیادی جلب این محصول شدند. با این حال، اختراعات دیگر زیاد موفق نبودند و در این میان، خودروهای الکتریکی نخستین بار اوایل قرن نوزدهم اختراع شدند اما به سرعت توسط همتایان گازوئیلی و نفتی خود در سایه قرار گرفتند.

علی‌رغم تمامی مزیت‌های خودروهای برقی و کاهش انتشارات کربن و آلودگی هوا توسط آن، مشتریان معدودی به سمت این فناوری جذب شدند. در سال 2011، باراک اوباما پیش بینی کرد که تا سال 2015 حدود یک میلیون خودروی برقی در جاده‌های امریکا به کار خواهند رفت اما فقط 700 هزار مورد از این خودروها مورد استفاده قرار گرفتند.

هر سال خودروهای برقی بیشتری وارد بازار خواهند شد و تقاضا برای نفت کمتر خواهد شد و این خود دارای مضامین مهمی برای دنیا خواهد بود.

اما کارشناسان اعلام کرده‌اند در این روند تغییری ایجاد خواهد شد و ظرف یک دهه آینده استفاده گسترده‌ای از خودروهای برقی خواهد شد زیرا به باور آنها، خودروهای برقی تا حد زیادی ارزان خواهد شد.

کارلس گوسن از شرکت رنو-نیسان، سال گذشته به نشریه گاردین گفت که حتی با ارائه سوبسیدهای دولتی در این زمینه، اتومبیل‌های برقی همچنان گران خواهند بود. شرکت رنو-نیسان بیش از نیمی از خودروهای برقی را در دنیا به فروش می رساند.

یکی از دلایل تفاوت قیمت بین خودروهای معمولی و برقی، مقیاس است و از میلیاردها خودروهای موجود در جاده‌های دنیا، فقط یک درصد خودروهای جدید برقی هستند و این به معنای بهای بالاتر تولید  ن‌هاست.

دلیل دیگر بهای باتری‌هایی است که خودروهای برقی را نیرودهی می‌کنند و این همان جایی است که تغییرات بزرگ در حال رخداد است زیرا قیمت باتری سال گذشته تا 35 درصد کاهش یافت و این روند احتمالا ادامه خواهد یافت.

بر اساس اعلام شرکت ارتباطاتی بلومبرگ در نیویورک، با افت‌کردن بهای باتری، قیمت خودروهای برقی به زودی و تا سال 2022 به بهای خودروهای معمولی خواهد رسید. افت قیمت به معنای افزایش تقاضا خواهد بود و تولیدکنندگان قادر خواهند بود تولید خود را افزایش داده و قیمت خودروها حتی کاهش بیشتری به خود خواهد داد.

بر اساس تحلیل بلومبرگ، ظرف کمتر از 30 سال، یک خودروی برقی حدود 22 هزار دلار قیمت خواهد داشت و تا سال 2040، سهام بازار این خودرو از یک درصد به 35 درصد خواهد رسید.

در حالی که این موضوع خبر خوبی برای آنهایی است که وجود خودروهای برقی را برای آینده‌ای پاک‌تر کلیدی می‌دانند، فشار بیشتری به صنعت نفت وارد خواهد شد و چنانچه پیش‌بینی‌های بلومبرگ دقیق باشد، مصرف نفت احتمالا تا سال 2030 حدود 14 درصد افت خواهد کرد و این موضوع برای بروز بحران آتی نفت کفایت می‌کند.

این آغاز راه است و پس از آن، هر سال خودروهای برقی بیشتری وارد بازار خواهند شد و تقاضا برای نفت کمتر خواهد شد و این خود دارای مضامین مهمی برای دنیا خواهد بود.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل