بازدید مجازی از قلب جزیره موزه ها

این موزه که در محلی به نام جزیره موزه‌ ها در شهر برلین ، پایتخت کشور آلمان قرار گرفته است و هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان است. در بازدید از این موزه می توان معنی دقیق تاریخ هنر را درک کرد.

موزه پرگامون توسط آلفرد میسل و لودویگ هافمن در بین سال‌ های 1910 تا 1930 میلادی احداث شده است.

فردریک ویلیام چهارم، پادشاه پروس، در سال 1841 میلادی بخش‌های مسکونی جزیره موزه‌ ها را به صورت رسمی وقف دو مقوله مهم و بین المللی هنر و دانش کرد و این جزیره تبدیل به قلب فرهنگی برلین شد. قابل ذکر است که جزیره موزه‌ها، در نیمه شمالی جزیره‌ ای روی رودخانه اسپری، بین اسپری و کوپفرگرابن در مرکز شهر برلین واقع شده است و وجود پنج موزه مجلل در آن باعث شهرت آن به جزیره ها موزه شده است . این موزه ها که شامل بخش های اصلی آلتز یا موزه قدیمی، موزه جدید، گالری ملی آلتی یا گالری ملی قدیمی، موزه کایزر فردریش و موزه پرگامون بوده، همگی از اهمیت بین‌المللی بالایی برخوردارند و به دستور چند نسل از پادشاهان پروس ساخته شده است.

موزه پرگامون توسط آلفرد میسل و لودویگ هافمن در بین سال‌ های 1910 تا 1930 میلادی احداث شده است. مجموعه هنری، فرهنگی این موزه در سراسر جهان از شهرت بسزایی برخوردار بوده و گنجینه های گرانبهای تاریخی آن شامل سه بخش آثار باستانی، موزه خاورمیانه و موزه هنرهای اسلامی است.  علاوه بر مجموعه نفیس این موزه، ساختمان آن نیز یکی از دلایل اصلی شهرت بالای این موزه در سطح جهانی محسوب می شود. این بنا در سال های اخیر مورد مرمت کامل قرار گرفته است.

لازم به توضیح است که این موزه از سال 1999 میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان بخشی از میراث معنوی جهان معرفی شده است.

در موزه پرگامون مجموعه‌ های نفیسی از آثار هنری مربوط به  یونان باستان  و آثار مربوط به منطقه جنوب غربی و مرکز آسیای میانه، آثاری از عصر هلنیسم، مصر باستان، آشوریان، بابل و ایران باستان مورد محافظت قرار گرفته و برای عموم مردم به نمایش در می آید. یکی دیگر از بخش های مهم این موزه، مجموعه آثار دوره تاریخ هنر اسلامی بوده که بخش ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

در سال 1904 میلادی بخش هنرهای اسلامی به این موزه اضافه شد. این مجموعه‌ در طبقه سوم موزه پرگامون قرار گرفته است و آثار ارزشمند مربوط به تمدن اسلامی از سده هشتم تا نوزدهم میلادی، اعم از آثار خاورمیانه و هند دوران مغول، چون نمای مشاتا، بخشی از باقی ‌مانده‌ های قصر زمستانی ولید بن یزید، چند مینیاتور مکتب مغول متعلق به دربار هند در آن به نمایش گذاشته شده است. قابل توضیح است که باقی ‌مانده‌ های قصر زمستانی ولید بن یزید ، توسط یکی از سلاطین امپراتوری عثمانی به قیصر وقت آلمان اهدا شد.

بخش آثار ایران باستان یکی از زیباترین بخش های موزه را تشکیل می دهد که شامل آثار متنوعی از تاریخ و فرهنگ ایران باستان است. از مهم ترین نمونه های این آثار می توان به قالی های نفیس ایرانی که از مجموعه خصوصی ویلهلم فن به این موزه هدیه شده، اشاره کرد.

از آثار قابل توجه این موزه دروازه بابل است که یکی از دروازه های ورودی به شهر بابل بوده که  در سال 605 تا 562 پیش از میلاد ساخته شده است و بیش از 2500 سال قدمت دارد. این دروازه در نزدیکی رودخانه فرات در کشور عراق امروزی قرار داشته و دروازه ایشتار خوانده می شد.  ایشتار از الهه‌ های آشوری و همتای اینانای سومری‌ها بوده و با الهه سامیان شمال غربی یعنی الهه آستارته مرتبط است. آنونیت، آستارته و آتارسامَین نام‌ های دیگری برای ایشتار هستند.

در سال 1927 میلادی باستان ‌شناسان آلمانی با دولت وقت عثمانی توافق کردند تا پس از پایان عملیات حفاری در محوطه باستانی بابل، قطعات این دروازه را به آلمان منتقل کنند. در سال 1930 میلادی، این دروازه در موزه پرگامون مورد بازسازی قرار گرفت. دروازه بابل دارای ابعاد 10 در 14 متر بوده و با نقش ‌برجسته‌ های طلایی‌ رنگ اژدها و گاو در زمینه آبی رنگ تزئین شده است.  

علاوه بر آثار ذکر شده این موزه از آثار برجسته بسیاری برخوردار است که می توان به تندیس‌ های رومی، محراب پرگامون (سده دوم پیش از میلاد)، دروازه بازار ملط ، اتاق آلپو و …. اشاره کرد.

بازدید مجازی از موزه پرگامون

به صورت کلی یک سایت اصلی بر روی اینترنت قرار گرفته است که تمامی موزه های برلین و مراکز مرتبط با آن در این سایت دیده می شوند. این سایت دارای بخشی منحصر به موزه پرگامون است. برای دسترسی به بخش موزه پرگامون باید آدرس www.smb.museum  را در مرورگر اینترنتی وارد کرده و پس از باز شدن صفحه، با کلیک بر روی گزینه pergamonmuseum  ، صفحه اختصاصی این موزه را در اختیار داشت.

اطلاعات اصلی و قابل توجه سایت موزه پرگامون در قالب 5 عکس عنوان می شود. این بخش از اطلاعات دیگری نیز برخوردار است که دارای اهمیت چندانی نبوده تا در اینجا ذکر شود

عکس شماره1، صفحه اول :

  1. تاریخچه : در این کادر می توان به اطلاعات اولیه و تاریخچه مختصری از این موزه دست پیدا کرد.
  2. ساعات کار: زمان بندی و ساعات کار روزانه و هفتگی موزه پرگامون از طریق این بخش در دسترس مراجعین سایت قرار می گیرد.
  3. فیلم : در این بخش می توان فیلم هایی که برای عرضه به مراجعین سایت در نظر گرفته شده ، دسترسی پیدا کرد. البته با پایان فیلم مورد نظر، می توان به لیست فیلم های مرتبط با آن نیز دست پیدا کرد. این بخش در تمامی صفحات اصلی سایت وجود دارد و در آن کاربری یکسانی ارائه می شود.
  4. در این بخش لیستی از لینک های مهم مربوط به سایت قرار گرفته شده که این لینک هادارای تقسیم بندی در 3 بخش اصلی نمایشگاه ها، مجموعه ها و لینک به سایر سایت ها است.

در اینجا به توضیح این بخش ها پرداخته می شود.

عکس شماره 2- مجموعه آثار هنر اسلامی :

  1. نمایشگاه ها: این بخش یکی از 3 گزینه اصلی تشکیل شده است و در تمامی مجموعه ها کاربرد یکسانی دارد. این 3 بخش به ترتیب شامل: ساعات کار و نحوه تهیه بلیط، نمایشگاه فعلی در حال برگزاری و نمایشگاه های در پیش رو بوده که با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها می توان به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرد.
  2. گالری تصاویر: در این کادر می توان به تصویر پیش فرضی از آثار مجموعه هنر اسلامی دسترسی پیدا کرد و با کلیک کردن بر روی گزینه تصویر بعدی، می توان صفحه اختصاصی عکس های مربوط به مجموعه آثار هنر اسلامی را که شامل عکس و توضیحات تکمیلی مربوط به هر عکس است، مشاهده کرد.
  3. لینک های داخلی: در این بخش می توان لیستی از صفحات داخلی مربوط به مجموعه آثار هنر اسلامی را مشاهده کرد و با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها به صفحه مربوط به آن دست پیدا کرد. این لینک ها به ترتیب از بالا به پایین شامل موارد زیر است: اطلاعات مجموعه ، نمایشگاه ها، رخدادهای ویژه، اخبار، پژوهش های صورت گرفته، واحد عمومی، واحد نگهداری از آثار، اطلاعات مکانی و نحوه دسترسی، سایت های همکار با موزه پرگامون، شرکای موزه پرگامون و بازگشت به صفحه اصلی موزه.
  4. فیلم : در این بخش می توان فیلم های مربوط به مجموعه آثار هنر اسلامی را تماشا کرد.
  5. اعلانیه های مجموعه آثار اسلامی : در این بخش می توان به فایلی از متن مربوط به اعلان های رسمی موزه در ارتباط با مجموعه آثار هنر اسلامی که معمولا دو بار در هر سال میلادی منتشر می شود، دسترسی پیدا کرد.

عکس شماره 3- مجموعه آثار خاور نزدیک:

  1. نمایشگاه ها: این بخش یکی از 3 گزینه اصلی تشکیل شده است و همانطور که پیش از این ذکر شد در تمامی مجموعه ها کاربرد یکسانی دارد. این 3 بخش به ترتیب شامل: ساعات کار و نحوه تهیه بلیط، نمایشگاه فعلی در حال برگزاری و نمایشگاه های در پیش رو بوده که با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها می توان به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرد.
  2. گالری تصاویر : این کادر نیز همانند کادر مشابه در مجموعه آثار هنر اسلامی بوده و از طریق آن می توان صفحه مربوط به گالری تصاویر و عکس مربوط به خاور نزدیک را در اختیار داشت. در این مجموعه می توان تصاویر زیبایی از آثار باستانی ایران را مشاهده کرد.
  3. لینک های داخلی : این بخش به طور کامل مشابه گزینه شماره 3 در مجموعه آثار هنر اسلامی است.
  4. فیلم: در این کادر می توان به فیلم های مربوط به مجموعه آثار خاور نزدیک دسترسی پیدا کرد و آنها را به صورت آنلاین تماشا کرد.

عکس شماره 4 – مجموعه آثار آنتیک و عتیقه جات:

  1. نمایشگاه ها: کاربرد این گزینه دقیقا مشابه گزینه شماره یک از مجموعه آثار هنر اسلامی است.
  2. گالری عکس: این گالری عکس شامل مجموعه ای بی نظیر از تصاویر عتیقه جات بوده و تصویر هر اثر دارای توضیح مختصری در زیر آن است.
  3. لینک های داخلی: این بخش دقیقا مشابه گزینه شماره 3 در مجموعه آثار هنر اسلامی است.
  4.  فیلم: در این کادر می توان به فیلم های مربوط به مجموعه آثار آنتیک و عتیقه جات دسترسی داشت و آنها را به صورت آنلاین تماشا کرد.

عکس شماره 5 – مجموعه سکه و مدال:

  1. نمایشگاه ها: نحوه کاربرد این گزینه دقیقا مشابه گزینه شماره یک از مجموعه آثار هنر اسلامی است.
  2. گالری عکس: با استقاده از این گزینه می توان به مجموعه دیدنی ای از سکه های کمیاب موجود در موزه پرگامون و توضیحات مربوط به آن دست پیدا کرد.
  3. لینک های داخلی: این بخش مشابه گزینه شماره 3 در مجموعه آثار هنر اسلامی است
  4. فیلم: در این کادر می توان فیلم های مربوط به مجموعه سکه و مدال و فیلم هایب با موضوع مشابه را به صورت آنلاین تماشا کرد. 
  5. گزارش و ترجمه : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا