نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش بودجه پژوهشی سال 94 به بالای یک درصد GDP

تردیدی نیست که توسعه علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به مثابه حلقه های یک زنجیر، به واسطه یکدیگر محقق می شوند. اما لازمه تحقق توسعه و پیشرفت کشور در همه زمینه ها، توجه به امر پژوهش برای پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات است. چنانچه به تجربه سایر کشورهای توسعه یافته جهان، نظری بیفکنیم، خواهیم دید که هیچ کشوری به موفقیت و پیشرفت دست پیدا نکرده، مگر با سرمایه گذاری در بخش پژوهش.

با وجود آنکه مسوولان و تصمیم گیران کشور، به اهمیت موضوع پژوهش به خوبی واقف هستند و حتی در برنامه پنجم توسعه، پیش بینی شده است که سهم بودجه پژوهشی تا پایان برنامه به حدود 3 درصد تولید ناخالص داخلی برسد و علاوه بر این، در ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب، سهم این بودجه 4 درصد تولید ناخالص داخلی مقرر شده است، اما به گواه کارشناسان و صاحب نظران، میزان بودجه پژوهشی کشور در حال حاضر زیر یک درصد این مقدار است.

این درحالی است که جامعه دانشگاهی و پژوهشگران کشور، از دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس، این مطالبه به حق را دارند که با تبعیت از سیاست های کلی علم و فناوری و برنامه پنجساله پنجم، نسبت به ارتقای بودجه پژوهشی کشور اقدامات جدی و موثری انجام دهند.       

دکتر محمدمهدی زاهدی؛ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تایید فاصله زیاد بودجه پژوهشی کشور از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز پیش بینی برنامه پنجم توسعه، به خبرنگار سیناپرس، گفت: مجلس شورای اسلامی در بررسی موانع تولید، یک قانون دایمی به تصویب رساند مبنی بر اینکه هرساله حداقل به میزان یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) به پژوهش اختصاص داده شود. این می تواند گام بسیار خوبی برای افزایش بودجه پژوهشی کشور باشد. هم زمان با این، قانون دیگری نیز به تصویب رساندیم که دستگاه ها و شرکت های بزرگ دولتی و غیردولتی می توانند بخشی از مالیاتشان را برای رفع نیازهای کاربردی خودشان به صورت انعقاد قرارداد با دانشگاه ها، اختصاص دهند به نحوی که این عدد از مالیاتشان کسر شود. با تصویب این دو قانون، بستر خیلی خوبی قراهم شده که انشاالله از سال آینده شاهد باشیم مطالبه مقام معظم رهبری در مورد بودجه پژوهشی کشور جامه عمل بپوشد.  

زاهدی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر بودجه پژوهشی کشور چقدر است؟ گفت: من عدد و رقم دقیق ندارم چراکه هنوز سال به پایان نرسیده است. اما فکر نمی کنم این بودجه برای سال جاری بیش از 0.6 درصد تولید ناخالص داخلی کشور باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در سال آینده تحقق بودجه یک درصدی پژوهش قطعی است اما امیدواریم با توجه به بحث مالیات ها که پیشتر اشاره کردم، این عدد بالاتر از یک درصد باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل