نیمی از جنگلهای زاگرس از بین می رود

به گزارش ایرنا، شیرین ابوالقاسمی در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس افزود: بعد از هفت سال سردرگمی، طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی اکنون به برنامه ریزی علمی در زمینه اجرایی کردن این طرح رسیده است.

وی اظهار کرد:پراکنش منطقه زاگرس در 11 استان کشور است که 32 میلیون هکتار از خاک کشور را به خود اختصاص داده است و جنگل های زاگرس وسعتی حدود 6 میلیون هکتار دارد که بیش از دو هزار 400 گونه گیاهی و جانوری در ان وجود دارد، متوسط بارش در آن حدود 800 میلیمتر در سال است و بیش از 50 درصد آب کشور را تامین می کند.

وی تاکید کرد: این منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که اگر مراقب آن نباشیم آن را از دست خواهیم داد.

ابوالقاسمی گفت: طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس به صورت پایلوت در حدود 400 هزار هکتار در 4 استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و فارس در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: برخی فعالیت های انسانی مانند جاده سازی، برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی و بریدن درخت ها حیات این منطقه را تهدید می کند، فرونشست یکی از پیامدهای برداشت بی رویه آب است که اکنون در استان فارس فرونشست هایی تا 18 متر نیز دیده می شود.

مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی گفت:ناآگاهی جوامع محلی مشکلی است که در این منطقه با آن مواجه هستیم ، در این طرح خط قرمزهایی برای کریدورهای حساس منطقه تعیین شده است اما مردم آن را نمی شناسند و از خط قرمز عبور می کنند که در این صورت هم به خود و هم به محیط زیست آسیب می زنند.

ناحیه رویشی زاگرس شامل سلسه جبال زاگرس، وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. 

جنگل های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان های ایلام و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان های کهکیلویه و بویراحمد و فارس) را طی می کند.

در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان های فارس، لرستان و خوزستان مقام های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی و درختی دارا می باشند.

جنگل های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه های جنگلی زاگرس را بلوط ها شامل می شوند.

دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس امروز – پنج شنبه – در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا