نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

منفک شدن از درآمدهای نفتی با اتکا به شرکت های دانش بنیان

اقتصادی که تکیه گاه آن درآمدهای ناپایدار نفتی باشد، اقتصادی پویا و پایدار نیست و پیوسته در معرض تلاطم و آسیب قرار دارد. از این رو می بایست برای کسب درآمد به سراغ فعالیت های دانش بنیان برویم و با ایجاد ارزش افزوده در تبدیل علم به فناوری و فناوری به محصول، زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم کنیم.

بی تردید شرکت های دانش بنیان که از آنها به موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان تعبیر می شود، نقش بزرگی در این روند ایفا خواهند کرد. مشروط بر اینکه زمینه لازم برای حمایت از فعالیت های این شرکت ها در کشور فراهم گردد.

سید ناصر موسوی لارگانی؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت:  شاید یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، بها دادن به شرکت های دانش بنیان است. شرکت های دانش بنیانی که در زمینه تولید ملی نقش قابل توجهی داشتند و توانستند اشتغال خوبی به وجود بیاورند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی افزود: اگر دولت توجه بیشتری به شرکت های دانش بنیان داشته باشد و به شهرک های علم و فناوری که ایجاد شده اند، بیش از اینها بها بدهد، رونق اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت و ما را از رکود نجات خواهد داد.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم اقتصادمان پویا باشد و از وابستگی ها نجات پیدا کند باید اساس برنامه ها را بر داشته های خود و تولیداتی که می تواند کشور را از تهدیدها و فشارهای مختلف نجات دهد، استوار کنیم. بنابراین باید در کنار بها دادن به شرکت های دانش بنیان، برنامه های خود را بر مبنای اقتصاد مقاومتی تعریف کنیم. 

ما ناچار هستیم که از نفت منفک شویم چراکه اولا نفت روزی به پایان خواهد رسید، ثانیا اگر ذخیره ای داریم باید برای مصرف داخل، این ذخیره ها را حفظ کنیم. بنابراین می بایست برای اقتصاد کشور فکر دیگری کرد که وابسته به صادرات نفت نباشد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر الان در بحث پسابرجام، یک سری از سرمایه گذاران و گروه های اقتصادی وارد کشور می شوند، در این رفت و آمدها باید اساس کار ما این باشد که از تکنولوژی و سرمایه آنها برای پرورش فکرها و تولید داخلی استفاده کنیم. نه اینکه خدانکرده به سمت واردات کالاهای تولیدی آنها حرکت کرده و زمینه را برای خروج ارز از کشور و نیز ایجاد اشتغال برای کشورهای خارجی فراهم کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آسیب پذیری اقتصاد ما از کاهش درآمدهای نفتی، آیا بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان می تواند به پایداری اقتصاد منجر شود؟ گفت: ما ناچار هستیم که از نفت منفک شویم چراکه اولا نفت روزی به پایان خواهد رسید، ثانیا اگر ذخیره ای داریم باید برای مصرف داخل، این ذخیره ها را حفظ کنیم. بنابراین می بایست برای اقتصاد کشور فکر دیگری کرد که وابسته به صادرات نفت نباشد.

این نماینده مجلس متذکر شد: در حال حاضر یک سری کارتل های نفتی در کشورهایی مثل عربستان و آمریکا شکل گرفته اند و به دنبال این هستند که نبض بازار نفت در اختیار آنها باشد. این کارتل ها با این برنامه که اقتصاد ایران را فلج کنند، آمدند قیمت نفت را کاهش دادند. این قیمت تا آنجا پایین آمده که الان تقریبا هزینه استخراج نفت هم در نمی آید. این موضوع اهمیت منفک شدن از درآمدهای نفتی را ثابت می کند.

موسوی لارگانی در پایان تاکید کرد: یکی از راه های منفک شدن از درآمدهای نفتی این است که به شرکت های دانش بنیان متکی باشیم و با استفاده از این فرصت، کشور را از چالش هایی که می خواهند برای ما به وجود بیاورند، نجات دهیم.  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل