نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هدایت سه بعدی و خودکار زیر دریایی ها

سیستم های اتوپایلوت شناوری موجود در جهان، عمدتا برای شناورهای بزرگ ساخته می شوند. اکنون یک گروه از پژوهشگران ایرانی موفق به تولید اتوپایلوت شناوری شدند که قابل نصب روی شناورهای کوچک است؛ این سیستم مقدمه ای بر ربات های شناوری محسوب می شود که کاربرد های بسیاری در صنعت و سیستم های نظامی دارد.

این سیستم مجهز به سنسورها و دوربین هایی است که علاوه بر هدایت شناور در مودهای شناخته شده استاندارد می تواند فعالیت‌های جانبی مانندFCSنیز انجام دهد. قابلیت گذر از موانع یکی از این فعالیت ها است.

الگوریتم هدایت در این طرح کاملا انحصاری و ابتکاری است که پس از بررسی و اجرای چندین الگوریتم متداول، ابداع و به کار گرفته شده است.

از مشخصات دیگر این سیستم، دریافت اطلاعات از ژایرو و تخمین وضعیت پایداری شناور است تا در صورت نیاز با تغییر سرعت شناور، پایداری آن را تضمین کند. این در صورتی است که اکثر سیستم های اتوپایلوت شناوری موجود، فاقد سیستم کنترل سرعت یا گاز هستند.

در تکمیل سیستم هدایت خودکار شناور، محققان این شرکت دانش بنیان(فهم الکترونیک ) اقدام به طراحی و ساخت سیستم اتوپایلوت زیر دریایی به عنوان سیستم هدایت سه بعدی کردند؛ این سیستم در استاندارد بین المللی به عنوانAUTO Depth شناخته می شود.

هم اکنون سیستم کامل هدایت سه بعدی زیردریایی روی یکی از زیردریایی های سنگین تست و عملکرد آن مورد تایید قرار گرفته است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل