بهره برداری از نسخه جدید سامانه ویرایش و سازماندهی اطلاعات

به گزارش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، فرایند بهبود و توسعه این سامانه به درخواست مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران از مهرماه سال جاری آغاز شد و با همکاری مدیریت سازماندهی و تحلیل اطلاعات و دفتر تحقیق و توسعه پژوهشگاه علوم و فناوری ایرات به‎ صورت گام به گام پیش رفت.
بهینه‎ سازی فرایندهای کاری سامانه با هدف افزایش سرعت نمایه ‎سازی و ویراستاری با اقداماتی همچون تسریع دریافت فایل تمام متن مدارک علمی و کاهش تعداد کلیک ها؛ افزایش انعطا‎ف ‎پذیری سامانه با بهبود فرایندهای کاری سامانه از جمله امکان ذخیره موقت چندین باره مدرک و ویرایش دوباره مدرک اشاعه داده شده و افزوده شدن امکانات مدیریتی به کارتابل راهبران سامانه (مدیر، نمایه‎ساز و ویراستار) از قابلیت‎ های اصلی نسخه دوم این سامانه است.
افزایش امکان گزارش‏گیری آماری از سامانه شامل گزارش‎ گیری از مدارک نمایه و ویرایش‏ شده و گزارش‎گیری از بخش مدیریت اطلاعات پایه و افزایش امکانات اصلاح دیتای مدارک علمی از راه بهبود بخش مدیریت اطلاعات پایه از دیگر قابلیت های اصلی نسخه دوم است.
علاوه بر این، بهبود مدیریت اطلاعات پایه دربرگیرنده قابلیت هایی است که به ویرایش و اصلاح اطلاعات پایه مدارک علمی کشور کمک بزرگی می کند؛ این بهبود در بخش هایی مانند بخش مدیریت اطلاعات پایه پژوهشگران، بخش مدیریت اطلاعات پایه رشته – گرایش ها و بخش مدیریت اطلاعات جغرافیایی در اطلاعات پایه شهر صورت گرفته است.
همچنین در این راستا، دفتر تحقیق و توسعه پژوهشگاه با همکاری مدیریت سازماندهی و تحلیل اطلاعات مرکز، به تصحیح بیش از 10 هزار رکورد نام های ترکیبی پژوهشگران در پایگاه داده سامانه ویرایش اقدام کرده است.
افزودن علائم ریاضی و قابلیت استفاده از آنها در چکیده و عنوان نیز قابلیت دیگری است که امکان اصلاح فراداده مدارک دارای فرمول را تسهیل می کند.
در نتیجه توسعه این سامانه و تلاش های همکاران مرکز اطلاعات، درحال حاضر میانگین روزانه نمایه سازی مدارک علمی و میانگین ویرایش روزانه مدارک علمی افزایش یافته است. 
نسخه اول سامانه ویرایش و سازماندهی اطلاعات نیز در تیرماه 1393 برای ویرایش و سازماندهی فراداده اطلاعات مدارک علمی و نمایه سازی آنها رونمایی شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا